Van desktop naar dashboard

Autofabrikanten en hightech-bedrijven als Intel en Google slaan de handen ineen om het dashboard van uw auto vol te proppen met nieuwe technische snufjes. Het gaat om nieuws, blogs, video’s en andersoortig entertainment. Kortom: het wordt druk aan het stuur, waar autorijden en opletten steeds meer verdrongen worden door het getuur naar een beeldscherm.
Op de grote ‘Consumer Electronics Show’ die nu in las Vegas loopt, is dat volgens The New York Times de trend. Soms gaat het om activiteiten die iets met autorijden van doen hebben, zoals een grote wegenkaart die op het beeldscherm wordt uitgevouwen, vaker betreft het ‘leuke’ dingen, zoals video’s en webpagina’s die het stilzitten in de auto moeten veranderen in driftig ge-internet.
De eerste golf van deze “infotainment systems” komt al dit jaar in de auto’s te zitten. En dan niet als opties waar je veel extra’s voor moet betalen, maar als standaard-pakketten die het autorijden moeten veraangenamen. 
Wilt u onderweg weten waar in de buurt u goed kunt eten? De boordcomputer brengt uitkomst. Hoort u een liedje en wilt u ook de covers weleens beluisteren die andere artiesten maakten? Dat kan ter plekke. Is er een belangrijke sportwedstrijd gaande, terwijl u nog onderweg bent?  Schakel snel in voor het live-verslag. 
Deskundigen inzake de verkeersveiligheid beginnen al op te spelen. Als bellen onderweg gevaarlijk is, komt er straks nog veel meer op de weggebruikers af en zal de kans op minder concentratie toenemen. 
De PC moet de auto in, zoveel is wel duidelijk en is daar nog iets aan te doen? Misschien wel niet.

Bron(nen):   The New York Times