Zoveel groente en fruit moet je eten voor het grootste gezondheidsvoordeel

Slechts een kwart van de Nederlanders eet genoeg groente en fruit per dag, blijkt uit cijfers van het CBS. Tenminste als je de aanbeveling van het Voedingscentrum aanhoudt van 250 gram groente en 200 gram fruit per dag. En dat is helemaal niet zo'n gekke schatting.

Uit een grote overzichtsstudie van meer dan 26 onderzoeken met in totaal ruim 2 miljoen deelnemers uit 29 landen blijkt dat nagenoeg de optimale hoeveelheid te zijn. Sommigen denken dat je eigenlijk nog veel meer groente en fruit zou moeten eten, maar dat levert volgens de onderzoekers geen extra gezondheidsvoordeel meer op. De bevindingen, die in het gerenommeerde vakblad Circulation verschenen, op een rij:

  • De inname van vijf porties fruit en groente per dag wordt in verband gebracht met de laagste kans op overlijden. Meer dan vijf porties heeft geen extra gezondheidsvoordeel.
  • Voor de grootste kans op een lang leven kies je voor twee porties fruit en ongeveer 250 gram groenten per dag (drie porties).
  • In vergelijking met mensen die maar twee porties groente en fruit namen, hadden de deelnemers die vijf porties aten, 13 procent minder kans om vroegtijdig te overlijden, 12 procent minder kans op dood door hart- en vaatziekten, 10 procent minder kans op dood door kanker en 35 procent minder kans om te overlijden aan ademhalingsziekten als COPD.
  • Niet alle groente en fruit hebben hetzelfde effect: fruitsappen en zetmeelproducten, zoals mais, erwten en aardappels leiden niet tot een lager overlijdensrisico.
  • Het meeste voordeel bieden groene bladgroenten, zoals spinazie, sla en kool en fruit en groente die rijk zijn aan betacaroteen en vitamine C, zoals citrusvruchten, bessen en wortels.

Bron(nen):   Science Daily  CBS