Liever gecultiveerd dan rijk

In deze tijden zie je hoe mensen aan universiteiten zich steeds meer richten op ‘nuttige’ studies. David Brooks schrijft in The New York Times hoe deze ontwikkeling zich doorzet, en een slinkende groep mensen zich overgeeft aan de humaniora – de klassieke talen en de letterkunde. Ooit de sterren van de universiteit, zijn het nu de laatste losers die in een hoekje zitten.
Moet iedereen dan maar een technische studie doen en anders economie? Om later nuttig te zijn en veel geld te verdienen?
Niet doen, zegt Brooks. 
Wie een literaire studie volgt, kan later goed lezen en schrijven, en dat zal hem nog van pas komen. Kun jij een goed memo schrijven? Moet je eens kijken hoe er om je zal worden gevochten. Want niet iedereen is in de wieg gelegd om een nieuwe MP3-speler uit te vinden en het is echt niet zo dat de arbeidsmarkt niet zit te wachten op iemand die geen technische achtergrond heeft.
Veel inzichten komen tot stand door zaken met elkaar te kunnen vergelijken en wie in zijn hoofd vertrouwd is geraakt met analogieen, heeft een flinke streep voor. Wees dus maar blij dat je Herodotus hebt gelezen, want dankzij jouw klassieke opleiding heb je zo een heel repertoire aan vergelijkingen tot je beschikking. En ben je voorbereid op het diepere denkwerk.
Maar er is iets dat volgens Brooks nog belangrijker is. Veel wetenschappen, zoals economie, politicologie en psychologie zijn ontoereikend – ze bieden denksystemen, maar kunnen niet ten diepste het menselijke handelen in kaart brengen. 
Dat lukt ook niet, want diep in ieder mens schuilt een beest dat zich niet door de ratio laat leiden maar door emoties. Dat beest brengt de mens dikwijls tot grote gebeurtenissen, tot oorlogen, tot het bouwen van enorme boortorens op zee die niet veilig zijn, tot megafusies tussen bedrijven die daarna ineen storten en tot veel andere zaken die onheil brengen. 
Je kunt verbaasd staan wat mensen wel niet kunnen verzinnen en degene die zich heeft verdiept in letteren, beeldhouwkunst, muziek, architectuur of in een andere kunstuiting – die snapt hier dikwijls meer van dan de rest van de mensheid.

Bron(nen):   The New York Times