Elektrische auto’s gaan de wereld niet redden

Een onderzoek dat deze maand gepubliceerd werd in het wetenschappelijk tijdschrift Evironmental Science & Technology concludeert dat het volledig overstappen op elektrische en hybride auto’s maar weinig impact zal hebben op het milieu. De studie is gebaseerd op een wetenschappelijk model dat de uitstoot van gassen in de Verenigde Staten voor de komende 40 jaar kan voorspellen. Zo schatten onderzoekers dat in 2050, in het beste geval, 40% van alle auto’s in de Verenigde Staten volledig elektrisch of hybride zijn. Maar ze verwachten dat dit niet gaat leiden tot een merkbare vermindering van de koolstofdioxide (CO2) uitstoot. Dit komt doordat personenauto’s slechts verantwoordelijk zijn voor 20% van alle CO2 uitstoot en omdat elektrische/hybride auto’s het CO2 probleem alleen verplaatsen. De energiecentrales moeten immers meer CO2 uitstoten om de elektrische/hybride auto’s van energie te voorzien. Het onderzoek benadrukt echter wel het belang van elektrische/hybride auto’s: 'dit onderzoek is geen reden om af te zien van de aankoop van een nieuwe hybride of elektrische auto', aldus Joseph DeCarollis, hoofdauteur van het onderzoek. Dergelijke auto’s helpen landen om van hun olieafhankelijkheid af te komen en verbeteren de luchtkwaliteit in steden. Volgens DeCarollis gaan elektrische/hybride auto’s in de toekomst nog belangrijk worden voor het milieu. Niet zo zeer door de auto’s zelf, maar wel door de manier waarop de energie wordt opgewekt die de auto’s verbruiken.

Bron(nen):   The Verge      

18 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Guest

    En dit is nu precies mijn argument om geen electrische auto te kopen.
    Het produceren van de accu’s is milieubelastend (giftige stoffen, veel energie nodig en levensduur van accu-packs is veel korter dan levensduur van de auto zelf). Dan het feit dat je vele uren stroom nodig hebt om ze dagelijks op te laden, onze energiecentrales zijn gas/kolengestookt dus zeer milieubelastend wederom. Mensen die zo’n auto kopen denken er goed aan te doen maar zoals dit onderzoek nu bevestigt verplaatsen we het probleem en is er per saldo niets verbeterd. Kijk liever van waterstof o.i.d. en realiseer je dat de industrie nog steeds de hoofdreden is van onze CO2 uitstoot. Fossiele brandstoffen zijn niet onuitputtelijk dus puur om die reden moeten we op zoek naar alternatieven, maar bedenk dat dit ook geld voor onze energiecentrales !

  2. RHK

    En dit is nu precies mijn argument om geen electrische auto te kopen.
    Het produceren van de accu’s is milieubelastend (giftige stoffen, veel
    energie nodig en levensduur van accu-packs is veel korter dan levensduur
    van de auto zelf). Dan het feit dat je vele uren stroom nodig hebt om
    ze dagelijks op te laden, onze energiecentrales zijn meestal kolengestookt
    dus zeer milieubelastend wederom. Mensen die zo’n auto kopen denken er
    goed aan te doen maar zoals dit onderzoek nu bevestigt verplaatsen we
    het probleem en is er per saldo niets verbeterd. Kijk liever naar
    waterstof o.i.d. en realiseer je dat de industrie nog steeds de
    hoofdreden is van onze CO2 uitstoot. Fossiele brandstoffen zijn niet
    onuitputtelijk dus puur om die reden moeten we op zoek naar
    alternatieven, maar bedenk dat dit ook moet voor onze energiecentrales !

    • Dead Silence

      Die groenen onder ons snappen dat niet. Die geloven in deze sprookjes en kijken naar subsidie / kosten, dus eigenbelang.

      (in antwoord op RHK)
  3. Dead Silence

    Ook goedemorgen. Teveel mensen dat is het probleem van alles (en iedereen), maar dat mag je niet zeggen. Nucleaire energie, fusie of splijting is de enige oplossing. Molens en zonnepanelen is slechts gerommel in de marge.

  4. kletsmajoor

    Iedereen met een technische achtergrond weet dit allang (c.q. kon dit weten). Wat ik niet begrijp uit het artikel is waarom electrische auto’s de olieafhankelijkheid zouden verminderen. Dat zal alleen zo zijn als de centrales op kernergergie of op binnenlands schaliegas/-olie worden gestookt. Dat wind- en zonneenergie ooit voldoende betaalbare energie zullen opleveren acht ik uitgesloten.

  5. Bart_van_Oerle

    Een voordeel blijft wel dat er met elektrische auto’s geen/minder luchtvervuiling in de stad terecht komt.
    Daarbij is het wellicht makkelijker om te zorgen dat de energiecentrales geen vervuilende stoffen (naast CO2) uit te stoten, dan om te zorgen dat miljoenen auto’s dat niet doen.

    En als we in de toekomst milieuvriendelijkere en efficientere manieren vinden om elektriciteit op te wekken (kernfusie?), is het toch beter om elektrische auto’s te hebben.

  6. AT

    De enige goede reden om elektrisch te rijden is besparing op benzine en minder uitstoot in de binnenstad. Zolang elektriciteit uit een kolencentrale komt is het weinig duurzaam. En ja, we kunnen via een Europees smartgrid genoeg duurzame energie verkrijgen. Hydro uit Noorwegen, wind van de Noordzee en zonne-energie uit Spanje. Doe er een paar kernreactoren uit Frankrijk bij als back-up.

  7. Mo Meta

    Grappig de reacties van de reageerders hieronder die dit bericht zien als bevestiging van hun denkbeelden. Elektrische auto’s hebben wel degelijk een positieve impact. Alleen niet heel groot. En dat is niet erg, want er is nooit gezegd dat het een hele grote positieve impact zou hebben op de planeet. Het heeft wel een hele grote positieve impact op het leven in steden. De grote stap is het vergroenen van de energiebehoefte zoals in Finland, IJsland en Ierland. En dat gaat gelukkig met steeds grotere stappen. Windenergie en energie uit water zijn meer dan voldoende voor heel veel landen. Zie als voorbeeld IJsland en Finland.

    • Dead Silence

      IJsland heeft het voordeel dat ze geothermische energie hebben. Warm water is er gratis. Die energie is zeer waardevol en echt groen. Ik ben zelf in de centrale bij Reykjavik geweest.

      (in antwoord op Mo Meta)
  8. Anton van Haasteren

    Vreemd, als deze energie opgewekt wordt met wind of zonne energie heb je toch geen CO2 uitstoot?

    • antonius

      Om wind en zonne energie op te kunnen wekken heb je instrumenten voor nodig . Het vervaardigen van die dingen (windmolens, etc.) kost minimaal net zoveel CO2 (of zelfs meer vandaar de subsidie) om enig CO2 voordeel te behalen . Netto resultaat is gewoon negatief .

      (in antwoord op Anton van Haasteren)
      • Mo Meta

        Dat is pertinent niet waar. Het rendement van zonnepanelen en windmolens is al jaren positief. Het rendement is niet ideaal met 10%-20% maar in theorie kun je nadat je 1 windmolen hebt gebouwd, daar eeuwig andere windmolens mee bouwen.

        (in antwoord op antonius)
        • antonius

          Positief in een ideale opstelling . Maar niet als alle onderhouds- en afschrijvingskosten etc. worden meegerekend . Zonder de voortdurende subsidie wordt het een negatief verhaal . Verder is er nog nooit een pepetuüm mobile gebouwd dus er zal altijd ergens energie toegevoerd moeten worden .

          (in antwoord op Mo Meta)
  9. De Staatsburger

    Alleen hele domme mensen geloven dat elektrische auto’s de wereld zullen redden. Stroom moet gewoon opgewekt worden in centrales.

  10. Daniel Kools

    Ik ga mezelf inzetten om mee te denken hoe we electrische autos makkelijker kunnen maken (niet hoeven op te laden maar grote oplaadbare accus verwisselen bij een tankstation waardoor je gelijk weer verder kunt en niet hoefd te wachten tot de autovis opgeladen bijvoorbeeld) voor een autist van 16 is dat veel denkwerk, maar het lijkt me een goed levensdoel; de uitstootgassen van voertuigen illegaal maken.. eerst kijk ik wat ik zelf kan bedenken daarna ga ik op het internet zoeken wie daar nogmeer mee bezig zijn.

Reacties niet toegestaan