Water als wondermiddel tegen overgewicht?

De meest eenvoudige onderzoeken zijn soms de interessantste. Een team onder leiding van Dr. Brenda Davy, voedingsdeskundige bij de Virginia Tech universiteit, heeft via een 12 weken durende gecontroleerde studie aangetoond dat water drinken voor de maaltijd leidt tot gewichtsverlies. Deze week presenteerde ze de resultaten van het vervolgonderzoek tijdens een bijeenkomst van de American Chemical Society in Boston.

De onderzoekers verdeelden 48 mensen in de leeftijd van van 55 tot 75 jaar in twee groepen. De ene groep kreeg de opdracht om een halve liter water te drinken voor iedere maaltijd (drie keer per dag). De anderen kregen deze instructie niet. Voorafgaand aan het onderzoek gebruikten de deelnemers 1800 tot 2200 calorieën per dag. Bij het begin van het onderzoek werd de calorie-inname van vrouwen teruggebracht tot 1200 calorieën per dag en bij mannen tot 1500. Na 3 maanden waren de waterdrinkers gemiddeld 7kg afgevallen en de niet-waterdrinkers 5kg. En – misschien nog belangrijker – het effect was van lange duur. In de daaropvolgende 3 maanden mochten de deelnemers eten en drinken wat ze wilden. De waterdrinkers bleven spontaan water drinken voor de maaltijd en bleven langzaam maar zeker afvallen (ook al was het maar 700g in een jaar tijd), terwijl de anderen hun oude gewicht terug kregen.

Maar kraai niet te vroeg victorie: uit eerder onderzoek van Dr. Davy (gepubliceerd in Nature) bleek dat er bij ouderen een verband is tussen waterconsumptie en gewichtsverlies, maar niet bij jongeren. Ook is niet zeker of het werkt als je het niet combineert met een dieet met heel weinig calorieën. En tenslotte moet je voorzichtig zijn met de overmatige consumptie van water (en andere dranken die water bevatten). Twee en een halve liter is zowat het maximum, anders kun je een watervergifting krijgen (medicalfacts).

Bron(nen):   The Economist  Nature  Medical Facts