Eiwit voorspelt welke kanker agressief zal zijn

donderdag, 03 februari 2011 om 00:00
Vroeger betekende de diagnose 'kanker' dat je doodvonnis getekend was. Dat is nu niet meer het geval. Tot de meest agressieve vormen van kanker behoren die met uitzaaiingen of 'metastases'. Nu is ontdekt dat de aanwezigheid van een gemodificeerd eiwit kan voorspellen of de kanker zich verder zal verspreiden of niet. Het voordeel daarvan is dat mensen met een hoog risico op uitzaaiingen al in een beginfase een agressieve behandeling kunnen krijgen. En dat mensen met een laag risico deze behandeling bespaard blijft.
Het eiwit is een gemodificeerde vorm van carboxypeptidase E of CPE. CPE is een enzym. Dat is een speciaal soort eiwit dat een rol speelt bij de stofwisseling. Het CPE-enzym helpt met het verwerken van eiwitten voordat ze worden uitgescheiden door de cel. In haar gewijzigde vorm verplaatst het CPE-enzym zich naar de kern van de cel, waar het een gen activeert dat betrokken is bij de het ontstaan van metastasen.
Amerikaanse, Canadese en Chinese onderzoekers bestudeerden 99 tumoren van mensen met leverkanker. Door de cencentratie van het gemodificeerd eiwit te meten, konden ze - met meer dan 90% nauwkeurigheid - vaststellen wie binnen twee jaar uitzaaiingen zou krijgen. Bij 14 mensen met een zeldzame vorm van bijnierkanker werden dezelfde resultaten behaald. Hoge concentraties van het gemodificeerd eiwit werden ook gevonden bij uitgezaaide tumoren van darm, borst, hoofd en nek.
De resultaten - die gepubliceerd werden in The Journal of Clinical Investigation - moeten getoetst worden in grotere groepen patiënten en met andere vormen van kanker. Maar veelbelovend zijn ze wel.
Bron(nen): New Scientist