Kleuters moeten meer ‘gevaarlijke’ dingen doen

Volgens onderzoekers van de Katholieke Hogeschool en de Universiteit Leuven worden kinderen te veel beschermd. Scholen mogen kleuters best wel wat ‘gevaarlijker’ spelletjes laten spelen. Uit hun onderzoek blijkt namelijk dat een aanbod aan avontuurlijk spel in groep 2 en 3 van het basisonderwijs de competentie van kleuters om om te gaan met risico’s vergroot. De meeste kinderen zijn bovendien dol op avontuurlijke spelletjes en de leerkrachten moesten zelden ingrijpen.

In het kader van het onderzoek werden verschillende activiteiten met aanvaardbaar risico uitgetest, zoals figuurtjes uit hout zagen, fietsen op plankjes die kinderen zelf hoger of lager kunnen zetten of constructies bouwen en erop klimmen om appels te plukken.

‘Kinderen moeten hun grenzen kunnen aftasten en verleggen, risico’s durven nemen. Leerkrachten worden in de praktijk echter afgeremd door – vaak onduidelijke – veiligheidsvoorschriften. In plaats van alle gevaarlijke activiteiten te vermijden moeten scholen ruimte creëren voor vallen en opstaan zodat het kind ervan kan leren’, aldus opleidingshoofd Els Bertrands.

 

Bron(nen):   Gazet van Antwerpen