Welke voedingssupplementen helpen tegen een depressie?

Veel mensen gebruiken vitamines en voedingssupplementen om hun stemming te verbeteren. Van sommige middelen wordt beweerd dat ze even effectief zijn als antidepressiva, maar soms zijn de effecten niet goed onderzocht en niet alle ‘natuurmiddelen’ zijn gezond. Huffington Post zet 8 middelen en hun effect op een rijtje:

  1. Foliumzuur
    De synthetische vorm van vitamine B9 zit in groene groenten (zoals spinazie en broccoli), in fruit (vooral citrusvruchten), in gist en orgaanvlees. Een tekort aan foliumzuur komt vaak voor bij depressies. Van 1 vorm methyltetrahydrofolate (5-MTHF) is aangetoond dat het helpt, maar het is aan te bevelen om het alleen op voorschrift te gebruiken.
  2. Gamma-aminoboterzuur (GABA)
    Dit werkt als een neurotransmitter die stress vermindert. Lage GABA -niveaus komen vaker voor bij angstklachten en depressies, maar er zijn nog geen wetenschappelijke studies die aantonen dat GABA helpt bij depressies. Er zijn wel aanwijzingen dat het helpt tegen angsten.
  3. Inositol
    Dit is een organisch glucose-achtig bestanddeel dat de overdracht bevordert van neurotransmittors. Mensen met een depressie of een manisch-depressieve stoornis hebben minder inositol in hun hersenen. De eerste resultaten van studies naar de effectiviteit waren veelbelovend, maar er is nog geen overtuigend bewijs dat het helpt.
  4. Omega-3 vetzuren
    Mensen met een depressie hebben lagere niveaus van omega-3 vetzuren en in landen waar veel vis gegeten wordt, komen depressies minder voor. Er is onderzoek waaruit blijkt dat de combinatie van omega-3 vetzuren met antidepressiva helpt tegen een depressie, maar er zijn nog onvoldoende gegevens over het effect van omega-3 vetzuren alleen.
  5. Saffraan
    Deze specerij werd al in de traditionele Perzische geneeskunde gebruikt en uit onderzoek in Iran blijkt ook dat een dosis van 30 milligram per dag effectief is bij depressies, maar in het Westen is er nog niet veel onderzoek naar gedaan.
  6. SAMe of ‘Sammy’
    S-adenosyl-methionine (SAMe) is een aminozuur dat in hoge doseringen een antidepressieve werking heeft, maar dan werd het middel geïnjecteerd. Onduidelijk is of het ook werkt als je het slikt. Het kan ook vervelende bijwerkingen hebben. Bij mensen die daar aanleg voor hebben, kan het een manie uitlokken.
  7. Sint Janskruid
    Een geel gekleurde plant, Hypericum perforatum, die al sinds de oudheid gebruikt wordt als geneeskrachtig kruid. Het wordt aangeboden als capsule, thee en als druppels. Over het effect van dit middel is het meest bekend en het bleek even effectief als Prozac. Bij ernstige depressies is het niet afdoende.
  8. Triptofaan
    Dit is een aminozuur dat helpt bij de aanmaak van serotonine. Het wordt verkocht als 5-HTP en L-Tryptofaan. Het bewijs voor de effectiviteit is niet overtuigend en het gebruik is niet altijd veilig gebleken. In de USA werd het in de jaren ’90 tijdelijk van de schappen gehaald, nadat 1500 mensen een zeldzame bloedziekte kregen waaraan 24 mensen overleden.
Bron(nen):   The Huffington Post