Placebo's werken toch niet: 'Geweldige illusie, maar geen medicijn'

maandag, 20 september 2021 om 12:44
anp 47057471
Het placebo-effect blijft een mysterie voor wetenschappers: de pil, die geen pil is, de medische illusie die op de een of andere manier echt wordt. Maar mogelijk toch niet zo echt als gedacht.
Dat schrijven wetenschappers van de universiteit van Sydney na een grote review van 234 studies. Dat het placebo-effect af en toe tot onverwachte resultaten leidt, wil niet zeggen dat het een plaats moet krijgen in de reguliere patiëntenzorg, waarschuwen de wetenschappers. We overschatten hoe krachtig een placebo is.
Een placebo is kortgezegd een voorgeschreven pil zonder werkzame bestanddelen. Enkel omdat je gelooft dat het werkt, werkt het soms ook. Er zijn recente studies die suggereren dat placebo's een rol kunnen spelen bij de behandeling van patiënten, maar die onderzoeken zijn volgens de Australiërs ongefundeerd en gebaseerd op foutief bewijs.
"Veel van het huidige onderzoek naar placebo's is meer gericht op het ophemelen ervan als mysterieus, maar zeer effectief en minder op het verschil maken in de zorg en de uitkomsten voor een patiënt," schrijft het team onder leiding van onderzoeker Chris Maher.
ReputatieObservaties van het placebo-effect gaan terug naar de achttiende eeuw en sindsdien wordt de reputatie van de placebo alleen maar beter. Maar dat is volgens Maher niet terecht. Hij en zijn team concluderen dat wanneer je het bewijs goed bekijkt, placebo's slechts een klein effect hebben bij een kleine minderheid van de patiënten.
"Een review van 234 experimenten concludeert dat placebo's in het algemeen geen grote gezondheidsvoordelen opleveren. Het helpt enkel een klein beetje bij zelfgerapporteerde klachten zoals pijn of misselijkheid," leggen de onderzoekers uit.
Tot er overtuigende data zijn die het tegendeel bewijzen, verdienen placebo's geen plaats in de reguliere medische wetenschap, benadrukken de onderzoekers. Althans, niet zolang er een echt medicijn beschikbaar is.
Bron(nen): Science Alert