Er zijn mensen die mogelijk genetisch resistent zijn voor Covid-19

dinsdag, 19 oktober 2021 om 11:13
anp 439150325
Sommige mensen belanden op de IC na een coronabesmetting, anderen hebben niet eens door dat ze besmet zijn geweest. Wetenschappers denken dat er bij die laatste groep mensen zitten die genetisch resistent zijn tegen Covid-19.
Twee mensen zijn voor minstens 99,9 procent genetisch identiek. Maar het is die 0,1 procent die zo'n groot verschil maakt, schrijft Science Alert. "De verspreiding van Sars-Cov-2 onder een onwetende populatie, op wereldschaal, heeft opnieuw laten zien dat er een opmerkelijke klinische variatie bestaat tussen individuen als het gaat om het verloop van een infectie, variërend van asymptomatisch tot levensbedreigend," schrijft een onderzoeksteam onder leiding van immunoloog Evangelos Andreakos van de Academy of Athens, in een nieuwe paper.
De onderzoekers merken op dat soms hele huishoudens besmet raken en dat alleen een echtgenoot wordt gespaard. Ook zijn er meldingen van mensen die meerdere keren met besmette mensen in aanraking zijn gekomen, maar toch een besmetting weten te vermijden.
BloedgroepIn eerdere onderzoeken zijn al genetische verschillen aangetoond. Zo bleek vorig jaar dat mensen met bloedgroep O een lichte resistentie hebben tegen een ernstige corona-infectie. Ook zijn er studies die wijzen richting bepaalde eiwitten, zoals de ACE2 receptor of TMEM41B die het coronavirus nodig heeft om zich te kunnen repliceren of een cel binnen te dringen.
"We richten ons eerst op mensen die binnen een huishouden in contact kwamen met het virus maar zelf niet besmet raakten. Daarna kijken we naar mensen die minstens een uur per dag en in de eerste dagen van de symptomen in contact zijn geweest met een besmet persoon." Bij hen gaan de onderzoekers kijken of er T-cellen zijn aangemaakt, die wijzen op een besmetting. Mogelijk blijkt dan definitief dat sommige mensen genetisch resistent zijn tegen Covid-19.
Bron(nen): Science Alert