Grote vulkaanuitbarstingen zorgden voor massale uitsterving van diersoorten

510 miljoen jaar geleden stierven voor het eerst massaal diersoorten uit. De helft van alle leven op aarde verdween. Het was al bekend dat een grote klimaatverandering daar de oorzaak van was, maar hoe die verandering ontstond, was onduidelijk.

Onderzoekers hebben nu kunnen aantonen dat het klimaat veranderde door enorme vulkaanuitbarstingen in een vulkanisch gebied in Australië, Kalkarindji genaamd.

Niet alleen ontdekten de onderzoekers dat het gebied precies gevormd is op het moment dat de vernietiging plaatsvond, ook konden ze laten zien dat er toen grote hoeveelheden zwavel vrijkwamen in de atmosfeer.

Ter vergelijking: door de zwavel in de atmosfeer na de uitbarsting van de Pinatubo in 1991 daalde de temperatuur wereldwijd enkele jaren een paar tienden. Een vulkanisch gebied ter grootte van bijna half Australië zal de temperatuur dus veel sterker beïnvloeden. Veel soorten waren daar niet tegen bestand en stierven uit.

De onderzoekers konden een haast perfecte chronologische correlatie aantonen tussen grote uitbarstingen in vulkanische gebieden, klimaatveranderingen en de uitsterving van veel diersoorten gedurende de afgelopen 550 miljoen jaar.

Bron(nen):   Science Daily

1. Dead Silence

Ik mis CO2 uitstoot in dit verhaal. Maar dat mag blijkbaar alleen als we het woord belasting kunnen gebruiken.

• FritsB

CO2 heeft er dan ook niets mee te maken. De zonsverduistering wel. En er is op aarde nooit zoveel plantengoei geweest als toen het CO2-gehalte drie keer zo hoog was als nu. Het enige probleem met CO2 is dat wij er niet zo goed tegen kunnen. En wat slecht voor ons is moet verdwijnen; dat heet dan goed rentmeesterschap.

(in antwoord op Dead Silence)
      • Dead Silence

Tuurlijk wel. Bij een vulkaanuitbarsting komt ook veel CO2 vrij, naast zwavel uiteraard. En die drie keer zoveel, wij kunnen er best tegen, zeg dan rond de 0.1% in de atmosfeer.

(in antwoord op FritsB)
  2. Meester Proper

Zo zie je maar: hoe radicaal het klimaat ook verandert, het leven past zich er vanzelf op aan.