One apple a day …

Wie veel fruit met wit vruchtvlees eet, zoals appels en peren en witte groenten, zoals witlof en bloemkool, heeft veel minder kans op een beroerte in vergelijking met mensen die daar weinig van eten. Dat is gebleken uit een promotie-onderzoek van de Universiteit van Wageningen.

Uit eerder onderzoek onder ruim 20.000 mensen die bij aanvang geen hart- en vaatziekten hadden, bleek dat het eten van rauwe groenten en fruit het risico op een beroerte aanzienlijk verlaagt. Met dezelfde gegevens is onderzocht of er een relatie is tussen de kleur van groenten en fruit en het krijgen van een beroerte. Groenten en fruit werden in 4 kleurgroepen ingedeeld. Kleurgroep groen met bladgroenten, zoals spinazie en sla, kleurgroep geel/oranje zoals citrusvruchten en worteltjes, rood/paars met tomaat, aardbeien en blauwe druiven en de witte kleurgroep met appels en peren, naast onder andere banaan en bloemkool.

De deelnemers werden 10 jaar gevolgd. In die tijd kregen 233 mensen een beroerte. Mensen die veel witte groenten en fruit aten, hadden 55% minder kans op het krijgen van een beroerte. Er werd geen verband gevonden tussen het eten van groenten en fruit uit de andere kleurgroepen en het krijgen van een beroerte. Dat is echter geen reden om groenten en fruit uit andere kleurgroepen links te laten liggen. Zij bevatten ook belangrijke voedingsstoffen, die wellicht beschermen tegen andere ziekten.

Bron(nen):   WUR