Pale Blue Dots: iconische beelden van de Aarde vanuit de ruimte

donderdag, 13 oktober 2011 om 00:00
Tientallen camera's cirkelen om de Aarde om de planeet in detail te documenteren. Slechts weinige slaagden erin de Aarde helemaal in beeld te vangen. Een handjevol zeldzame glimpen heeft aangetoond dat "de Aarde een zeer klein podium is in een enorme kosmische arena", schreef de Amerikaanse astronoom Carl Sagan in Pale Blue Dot: A Vision of the Human Future in Space.
Robotsondes nemen de meeste foto's van de aarde en de maan, terwijl ze op weg zijn naar planeten, asteroïden, kometen of zelfs andere sterrenstelsels. Maar waarom eigenlijk? "We doen het over het algemeen om instrumenten te kalibreren en een traject van een ruimtevaartuig te controleren”, zegt Mark Sykes van het Amerikaanse Planetary Science Institute tegen Wired Science. "Maar nu we steeds andere planeten ontdekken, helpen de foto’s op een andere manier naar de Aarde te kijken. Ze helpen ons bij de vragen: 'Hoe ziet een bewoonbare planeet eruit? Wat geeft aan dat er een beschaving is? "
De meest iconische beelden van onze bleke blauwe stip, genomen door zowel robots als mensen. Meer bij Wired Science.
Rosetta