Meisjes bedenken betere verhalen in games

Tienerjongens staan bekend als ‘echte’ gamers, maar de meisjes blijken ook een gametalent te hebben. Volgens onderzoekers van de universiteit in het Engelse Sussex zijn tienermeisjes met de juiste leermethode beter dan jongens in het maken van videogames.

De onderzoekers vroegen scholieren van 12 en 13 jaar oud om hun eigen computerspel te ontwikkelen en te programmeren. Hiervoor maakten ze gebruik van een zelf ontwikkelde programmeertaal genaamd Flip, waarvoor geen programmeerkennis vereist is. Door blokken aan elkaar te koppelen kunnen de scholieren teksten weergeven, gameplay-elementen veranderen of een nieuwe missie starten op het moment dat een bepaalde gebeurtenis plaatsvindt, zoals het doden van een draak.

Uit het onderzoek bleek dat de meisjes complexere games maakten en ook meer leken te leren van de opdracht. De onderzoekers bekenden wel dat dit niet bewijst dat meisjes van nature beter zijn in het maken van games, maar ze reageren beter op een verhalende en op taal-gebaseerde leermethode.

In het algemeen presteren meisjes beter in geletterdheid en de Engelse taal. Door de traditionele manier van programmeren hierop aan te passen kregen de onderzoekers het voor elkaar om de meisjes beter te laten presteren dan de jongens. De verhalen van meisjes zijn dus meestal complexer en beter ontwikkeld, maar om dit ook over te brengen in games hebben ze meer geavanceerde programma’s nodig die hierop aansluiten.

Bron(nen):   Hufftington Post      

2 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Oh_Oh_SarCastro

    Er zit wel een nogal groot verschil tussen goede verhalen kunnen schrijven en games maken. Als de gameplay ruk is heb je niet zoveel aan een goed verhaal. Dan is het geen game maar een interactieve speelfilm.

  2. Burgermans

    Meisjes zijn beter in taal en jongens in wiskunde. Maar dat wisten we al toen er nog geen computers bestonden.

Reacties niet toegestaan