Spiegel die klant slanker laat lijken stimuleert de verkoop

The Skinny Mirror is een bedrijf uit Californië dat sinds 2012 spiegels produceert waarvan het glas lichtelijk gebogen is, waardoor je 2 tot 5 kilo slanker lijkt dan je eigenlijk bent. Deze spiegels worden steeds vaker in paskamers van winkels geplaatst met als doel het zelfvertrouwen van de klanten te doen toenemen en hen meer te laten kopen.

De Zweedse studente Linn Gustafsson vergeleek voor haar afstudeeronderzoek het effect van skinny mirrors met dat van gewone spiegels. Een groep van 82 vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 48,5 jaar en een BMI van 25 paste lingerie van een populaire winkelketen. De ene helft deed dat in een paskamer met een gewone spiegel en de andere helft voor een skinny mirror. Daarna vulden de vrouwen allemaal een vragenlijst in over hun ervaringen in de paskamer. De dames die de lingerie pasten voor een skinny mirror vonden dat hun lichaam zoals ze dat in de spiegel zagen meer leek op hun ideaalbeeld en kochten tot 20% meer dan de dames die de lingerie pasten voor een normale spiegel.

Belinda Jasmine is het brein achter deze spiegels. ‘Spiegels in pashokjes zijn een handig hulpmiddel in de verkoop. Ze kunnen klanten complimentjes geven in de intieme setting waar verkopers geen deel van uitmaken’, zegt zij. Het is echter niet de bedoeling om de klant te misleiden, alleen om hun zelfvertrouwen een boost te geven. Daarom staat op elke spiegel het ‘The Skinny Mirror’-logo afgebeeld.

Bron(nen):   Gazet van Antwerpen      

4 Reacties Doe mee met de discussie →


  • catchit64

    Vroeger noemde ze dat een lachspiegel…

    • Dead Silence

      Hahaha.

    • brabantman

      Klopt. Oftewel convex spiegels. Maakte mijn toenmalige bedrijf al 40 jaar geleden. Dus niets nieuws onder de zon. Maar ja, amerikanen denken wel vaker dat ze het buskruit uitgevonden hebben

  • Tegendraads

    Een uitermate bedroevende ontwikkeling. Je zou dit soort praktijken moeten verbieden. Het is in mijn ogen misleiding. Ik zou ook wel het onderzoek willen zien naar het percentage mensen dat, eenmaal thuis gekomen, spijt heeft van de aankoop krijgen wanneer zij in hun eigen spiegel nog eens naar de aankoop kijken.