Wetenschappers creëren super-intelligente muis

maandag, 17 augustus 2015 om 10:24
Wetenschappers hebben genetisch gemodificeerde muizen gekweekt die buitengewoon intelligent zijn en minder angstig dan gewone muizen. Onderzoekers van de Leeds University (UK) en het Mount Sinai Hospital in Toronto (Canada) ontdekten dat het veranderen van één enkel gen voldoende is om het fosfodiësterase-4B (PDE4B) enzym te blokkeren. Muizen met een geremd PDE4B enzym werden onderworpen aan een aantal gedragstests. Daaruit bleek dat deze muizen sneller leren, zich gebeurtenissen langer herinneren en complexe problemen beter kunnen oplossen dan gewone muizen. De 'intelligente' muizen waren beter staat om een muis te herkennen, die ze de dag tevoren hadden gezien en leerden sneller een verborgen ontsnappingsplek te vinden. Ze waren minder goed in staat om zich na een paar dagen een angstige gebeurtenis te herinneren dan gewone muizen. Dat de muizen met een geremd PDE4B enzym minder angst vertoonden, bleek ook uit het feit dat ze meer tijd doorbrachten in open, helder verlichte ruimtes dan gewone muizen, die de voorkeur geven aan donkere, afgesloten ruimtes. En terwijl de muizen van nature bang zijn voor katten, reageerden de genetisch gemodificeerde muizen minder angstig als ze kattenurine roken. Verwacht wordt dat deze bevindingen kunnen helpen bij het ontwikkelen van behandelingen voor mensen met cognitieve en psychiatrische problemen, zoals de ziekte van Alzheimer, schizofrenie en de posttraumatische stressstoornis (PTSS). Momenteel worden geneesmiddelen ontwikkeld, die het PDE4B enzym remmen. Deze medicijnen worden eerst getest op dieren en bij positieve resultaten in klinische studies bij de mens. De resultaten van het onderzoek werden gepubliceerd in het tijdschrift .