Placebo-effect treedt ook op bij gamers

Uit een onderzoek van de Universiteit van York (UK) is gebleken dat gamers meer plezier hebben als ze denken dat de videogame die ze spelen is aangepast op basis van geavanceerde functies – zelfs als dat niet zo is.

De onderzoekers vroegen zich af of het placebo-effect ook optreedt in de gamewereld. Om hun idee te testen, vroegen ze aan 21 mensen om 2 rondes van het adventure game ‘Don’t Starve’ te spelen. De speler moet in iedere ronde objecten verzamelen met behulp van een kaart om te kunnen overleven.

In de eerste ronde kregen de spelers te horen dat de kaart willekeurig werd gegenereerd. In de tweede ronde werd gezegd dat de kaart zou worden aangepast aan het vaardigheidsniveau van de speler op basis van kunstmatige intelligentie (AI). Na elke ronde vulden de spelers een vragenlijst in.

In werkelijkheid werd helemaal geen gebruik gemaakt van AI – de kaarten in beide rondes van het spel werden volstrekt willekeurig gekozen. Als de spelers dachten dat ze aan het spelen waren met AI, vonden ze het spel meeslepender en leuker.

In een ander experiment met 40 nieuwe deelnemers, werden deze resultaten bevestigd. Dit keer kreeg de helft van de spelers te horen dat de kaart willekeurig gekozen werd en de andere helft dat ze aangepast werd op basis van AI.

Het onderzoek werd eerder deze maand gepresenteerd op de CHI PLAY conferentie in Londen. Ontwerpers van nieuwe videogames kunnen hun voordeel doen met dit placebo-effect. Ingewikkelde en dure aanpassingen zijn vaak niet nodig. Het is voldoende als mensen denken dat ze een vernieuwde versie spelen.

Bron(nen):   BNR  New Scientist