8 fascinerende dingen die we dit jaar hebben geleerd over de hersenen

Ook dit jaar zijn er weer veel studies verschenen die een licht werpen op de werking van het brein. Dit zijn de acht belangrijkste bevindingen:

1. Vervuiling is slechter voor de hersenen dan we dachten.
Langdurige blootstelling aan luchtvervuiling versnelt de veroudering van het brein en kan bijdragen aan het ontstaan van ziektes als Alzheimer en Parkinson. “Het bewijs tot nu toe suggereert dat luchtvervuiling de belangrijkste potentiële oorzaak is van hersenziekten die wetenschappers ooit hebben ontdekt,” schreef wetenschapsjournalist Aaron Reuben in Mother Jones.

2. Psychedelica kunnen helpen bij psychische ziekten.
Psychedelische drugs, zoals lsd, paddo’s en mdma, kunnen in combinatie met psychotherapie een gunstig effect hebben op mensen met ptss, verslavingen of depressies. Dat blijkt uit een meta-analyse, die is gepubliceerd in de Canadian Medical Association Journal.

3. De hersenen en het immuunsysteem zijn aan elkaar gelinkt.
Wetenschappers van de universiteit van Virginia ontdekten tot hun grote verbazing lymfevaten in de hersenen. Tot nu toe werd gedacht dat die zich alleen in de rest van het lichaam bevonden. De vondst kan grote gevolgen hebben voor de behandeling van ziektes als MS, Alzheimer en autisme.

4. Verslavingen kunnen worden behandeld door herinneringen uit te wissen.
Er is een nieuw medicijn dat in staat is om specifieke herinneringen die gerelateerd zijn aan drugsgebruik te wissen. Dit wordt mogelijk een doorbraak in de behandeling van verslavingen. “Patiënten krijgen deze medicatie één keer. Als ze later weer in de echte wereld zijn, werken de herinneringen niet meer als triggers voor drugsgebruik, omdat ze simpelweg zijn verdwenen,” zegt onderzoeker Courtney Miller.

5. De natuur is goed voor de geest.
Stanford-onderzoekers ontdekten dat een wandeling in de natuur de obsessieve negatieve gedachten vermindert die karakteristiek zijn voor een depressie. Een andere studie toonde aan dat tijd doorbrengen in de natuur ook een gunstig effect heeft op verslaafden en zelfdiscipline verbetert.

6. Wil je een beter humeur, zorg dan goed voor je darmen.
Een ander belangrijk thema in het hersenonderzoek dit jaar was de connectie tussen de hersenen en de darmen. Goede darmbacteriën kunnen angsten en depressies verminderen. Één studie toonde aan dat mensen die veel gefermenteerde voedingsmiddelen aten (die vol zitten met probiotica) minder last hadden van neuroticisme en sociale angsten.

7. Voldoende slaap is cruciaal voor je psychisch welzijn.
Een slaaptekort verhoogt je stressniveau en wordt in verband gebracht met angsten, depressies en andere psychische problemen. Ook zijn hersenen die te weinig rust krijgen, minder goed in staat om emoties van anderen te begrijpen en te verwerken.

8. Je telefoon leidt af.
Alleen al je telefoon horen trillen leidt zo erg af dat het je focus en productiviteit sterk vermindert. Mensen die hun telefoon veel gebruiken krijgen last van cognitieve storingen, zoals vergeetachtigheid, onoplettendheid en een gebrek aan bewustzijn voor de omgeving.

 

Bron(nen):   Huffington Post