Er is mogelijk leven op Mars: bewijs al in 2007 gevonden

zondag, 27 november 2016 om 14:17
Mogelijk is het bewijs voor leven op Mars allang gevonden, maar hebben wetenschappers er over heen gekeken. Marslander Spirit heeft in 2007 foto's gemaakt van een rotsformatie op de Rode Planeet. Onderzoekers hebben die vergeleken met een formatie in het Chileense El Tatio en ontdekten dat beide exact dezelfde structuur hadden. De Chileense rotsformatie is ontstaan door een combinatie van warmwaterbronnen en micro-organismen. De formaties op Mars lijken op stromatolieten, die we ook op Aarde kennen. Deze ontstaan als microben kolonies vormen in vochtige omgevingen en sediment vasthouden. Ze reageren op calciumcarbonaat in water waardoor een soort kalksteen ontstaat. De onderzoekers van de universiteit van Arizona ontdekten dat er in deze omstandigheden in het ijskoude hoge El Tatio siliciumdioxide wordt geproduceerd dat zeer sterk lijkt op de structuren die op Mars zijn gevonden. Omdat er voor het ontstaan van de silicastructuren in El Tatio microben nodig waren, wordt vermoed dat de levende organismen er op Mars ook zijn geweest.
Echte zekerheid daarover is echter pas mogelijk wanneer stenen van Mars naar laboratoria op Aarde worden gebracht, schrijven de onderzoekers in .