Grote ontdekking planeten: kans op buitenaards leven neemt flink toe

donderdag, 23 februari 2017 om 8:27
De wereld van de astronomen staat op zijn kop. Bij de dwergster Trappist-1 zijn zeven aardachtige planeten gevonden. De kans op buitenaards leven neemt daarmee flink toe. De Trappist-1 staat op veertig lichtjaar van de aarde. Dat is twee miljoen keer de afstand naar Mars. De dwergster, die iets groter is dan Jupiter, dankt zijn naam aan de Belgische onderzoeksgroep die in Chili met de gelijknamige telescoop onderzoek verricht. En nee, die is niet alleen vernoemd naar het Belgische bier, maar het is ook een afkorting van Transiting Planets and Planetesimals Small Telescope. De ontdekking van zeven aardachtige planeten, genummerd van b tot en met h, wordt gezien als een enorme doorbraak. Het gaat er nu om of er ook vloeibaar water is. De kans daarop is gezien de oppervlaktetemperatuur het grootst op 1e, f en g. Als dat water wordt gevonden, is de aarde verre van uniek. "Er zijn immers ontelbare dwergsterren als Trappist-1 in het heelal. De kans dat er ergens planeten als de aarde omheen draaien is dus groot'', zegt Ignas Snellen van de Sterrenwacht Leiden in .
Bron(nen): AD