De vijf belangrijkste wetenschappelijke ontdekkingen van 2017

dinsdag, 19 december 2017 om 12:22
2017 was weer een mooi jaar voor de wetenschap. De archeologie, de geneeskunde en de ruimtevaart hebben grote stappen voorwaarts weten te maken. Business Insider heeft de belangrijkste ontdekkingen op een rijtje gezet. Sinds begin dit jaar is de aarde een continent rijker, Zeelandië. Het is 3,5 miljoen vierkante kilometer groot en wordt van Australië gescheiden door een 25 kilometer brede trog. Nog maar zes procent van het werelddeel ligt boven water. Het zou miljoenen jaren geleden gestaag zijn gezonken. Dit is ingewikkeld. Levende wezens hebben twee soorten basenparen, die bestaan uit twee nucleotiden: A-T (adenine - thymine) en G-C (guanine - cytosine). Deze letters beschrijven ons DNA en vormen de basis voor alle genetische informatie. Maar dit jaar is het wetenschappers gelukt om twee nieuwe letters te combineren. "Het is het dichtst dat iemand ooit bij een nieuwe levensvorm is geraakt," aldus een van de onderzoekers. Uit een scan met kosmische straling blijkt dat er nog een dertig meter lange geheime kamer zit in de piramide van Cheops. De ruimte is acht meter hoog en een tot twee meter breed. De is succesvol gebleken in de behandeling van kanker. Voor de behandelmethode worden cellen uit het eigen lichaam gehaald waarna ze worden geherprogrammeerd en weer worden ingebracht in het lichaam om kankercellen aan te vallen. De Hubble-telescoop heeft zeven aardachtige planeten ontdekt bij de ster TRAPPIST-1. Ze zijn wat massa, grootte en oppervlaktetemperatuur betreft vergelijkbaar met onze planeet. Mogelijk is er dus water te vinden en dat vergroot de kans dat er leven mogelijk is.
Bron(nen): Business Insider