Wetenschappers: "Mogelijk is er leven op Venus"

zondag, 01 april 2018 om 19:33
hh 49314577
Venus wordt altijd beschouwd als een van de meest onbewoonbare planeten van ons zonnestelsel, maar nu beweren wetenschappers dat er mogelijk toch een soort van leven is. In de wolken van Venus die uit zwavelzuur bestaan huizen misschien microben, concluderen in vakblad Astro-biologie. De wetenschappers bestudeerden onbekende deeltjes die donkere plekken vormen in de wolken van de planeet. Door ultraviolette straling te gebruiken, ontdekten ze dat de mysterieuze vlekken uit zwavelzuur bestaan en licht absorberende deeltjes. Die zijn ook vastgelegd door ruimtesondes. Professor Rakesh Mogul, mede-auteur van de studie, legt uit dat bacteriën mogelijk verantwoordelijk zijn voor het zwavelzuur. "Op Aarde weten we dat leven zich kan ontwikkelen in een heel zure omgeving, zich kan voeden met koolstofdioxide en zwavelzuur kan produceren. Hoofdonderzoeker Sanjay Limaye voegt daaraan toe: "Venus heeft heel veel tijd gehad om zelf leven te ontwikkelen, veel meer dan Mars." Uit sommige modellen blijkt dat Venus al twee miljard jaar een bewoonbaar klimaat heeft. De planeet heeft weliswaar ongeveer dezelfde omvang en structuur als de Aarde, maar het heeft ook een dikke, giftige atmosfeer met temperaturen die hoog genoeg zijn om lood te laten smelten. Achter het dichte wolkendek ligt een wereld vol vulkanen en misvormde bergen. Venus is vanaf de zon gezien de tweede planeet.
Bron(nen): Economic Times