Een zwart gat kan de aarde vernietigen

zaterdag, 01 september 2018 om 12:01
Het is niet onmogelijk dat een zwart gat de aarde volledig vernietigt. Dat ontdekten wetenschappers van de universiteit van Princeton. Donderdag schreef Newsweek over het onderzoek. De natuurkundigen leggen uit dat er een scenario is waarbij zwaartekrachtgolven een alles absorberend zwart gat zouden kunnen creëren waarin een groot deel van het heelal verdwijnt. Zwaartekracht- of zijn fluctuaties in de kromming van de ruimtetijd. Ze ontstaan doordat de gekromde ruimte verandert rondom een bewegend hemellichaam. De krachtigste worden circulaire golven genoemd. Die komen tot stand als twee grote sterren of twee zwarte gaten om elkaar heen beginnen te draaien. De wetenschappers wilden onderzoeken wat er zou gebeuren als deze golven tegen elkaar aan zouden botsen. Daarvoor gebruikten ze de relativiteitstheorie van Einstein. Zorgwekkend genoeg ontdekten ze dat als de golven groot genoeg zijn er een gigantisch zwart gat kan ontstaan dat 85 procent van de energie van de golf kan opslorpen. Daardoor wordt tijd en ruimte zoals we dat nu kennen volledig vernietigd. De bevindingen verschenen in vakblad Natuurkundeprofessor aan Princeton Frans Pretorius zegt erover: "Deze deeltjes hebben heel veel energie en produceren een kromming in de ruimtetijd. Als de golven botsen draait de kromming naar zichzelf toe". Met andere woorden: de ruimtetijd zuigt zichzelf het zwarte gat in. En dat is geen goed idee.
Bron(nen): Newsweek