Middelbare scholen willen het aantal toetsen drastisch verminderen

Het leven van leerlingen op de middelbare school staat voor een belangrijk deel in het teken van toetsen. Iedere week is er wel een vak waar de leraar toetst of de kinderen voldoende kennis hebben. ,,In het voortgezet onderwijs ervaren leerlingen een hordenrace, waarin ze van toets naar toets hollen”, zegt Dominique Sluijsmans, lector professioneel beoordelen aan de Limburgse Hogeschool Zuyd in het AD. Het gevolg is dat de leerlingen alleen in beweging komen als ze weten dat een opdracht voor een cijfer is.
Tientallen middelbare scholen experimenteren met een nieuwe aanpak waarin veel minder vaak getoetst wordt. Leraren geven minder tussentijdse overhoringen om te beoordelen wat hun leerlingen begrijpen, maar toetsen dat meer met bijvoorbeeld quizzen, klassikale projecten of door vragen te stellen zonder dat daar een cijfer aan is gekoppeld. Het gaat er tenslotte in het onderwijs niet om dat kinderen toetsen halen, maar dat ze kennis en ontwikkeling opdoen. Het voordeel is dat leerlingen beter weten wat ze moeten leren, docenten tussentijds kunnen bijsturen als ze iets niet snappen en de scholieren gemotiveerder zijn.
Deskundigen stellen dat de nieuwe manier van lesgeven het antwoord is op de ‘doorgeslagen toetscultuur’. Als leerlingen beter weten wat ze moeten leren en al vóór een beslissend proefwerk weten wat ze niet snappen, kunnen ze makkelijker een goed cijfer scoren en verdwijnt de toetsstress. Leerlingen blij, ouders blij én docenten blij.
De nieuwe aanpak is nog in ontwikkeling, schrijft het AD

Bron(nen):   AD