Hoe Olcay Gulsen het verhaal achter haar modemerk heeft verzonnen

Olcay Gulsen was gisteren verliezend finalist van ‘s lands populairste spelletjesprogramma Wie is de Mol. Ze was ook een goede Mol geweest, want ze neemt het niet zo nauw met de waarheid.

In 2009 wordt ze, nog voor haar dertigste, de baas van modemerk Supertrash. Ze beweerde op dat moment al directeur te zijn van de Aziatische en Europese tak. Gulsen zou het label helemaal hebben overgenomen toen de Amerikaanse oprichter Ava Riley een stap terug wilde doen. Maar het lijkt erop dat Olcay de hele multinational heeft verzonnen. Van Riley is niets terug te vinden net als er ook geen beelden zijn van modecollecties van voor 2009. Bovendien ging de website eveneens pas in dat jaar de lucht in.

Als Playboy haar vraagt naar het verhaal over de oprichting reageert ze: “Die verwarring is toch alleen maar leuk? Alles is een verhaal. En als er geen verhaal is dan moet je maar een verhaal maken. Ik heb veel gebluft, ik heb een beetje gelogen, ik heb interessant gedaan, ik heb mezelf beter voorgedaan dan ik was – het hoort er allemaal bij. En ik zou het morgen weer doen. Dat is onderdeel van de strategie. Je moet je best doen om een beetje op te vallen.”

Maar bluf of niet, Gulsen wist van het modemerk een groot succes te maken, iets wat veel met haar deed. “Ik kocht mooie klokken, dure auto’s, het was echt te cheesy voor woorden”, zo vertelt ze aan Playboy. “Als ik daarop terugkijk, vind ik dat echt een irritante houding van mezelf. Het is ook een beetje een dommige manier om indruk te maken.”

In 2016 blijkt Supertrash in financiële problemen te zitten. Gulsen geeft toe dat haar bedrijf een kapitaalinjectie kreeg, maar zegt zelf dat het puur om een fundingprobleem ging. In februari 2018 verlaat ze echter het zinkende schip. Ze laat het bedrijf achter met een negatief eigen vermogen van twee miljoen euro.

Bron(nen):   Business Insider