Met deze trucjes ben je zo een paar kilo kwijt

Als je graag een paar kilo wil afvallen kan het geen kwaad om jezelf af en toe een beetje voor de gek houden. Het maakt diëten een stuk eenvoudiger.

Voedingspsycholoog Brian Wansink heeft een aantal handigheidjes ontdekt waarmee je je wilskracht een handje helpt.

1. Hang niet rond in de keuken
Probeer je keuken eerder efficiënt dan gezellig in te richten. Je keuken doet je veel meer aan eten denken dan je woonkamer. Breng er dus het liefst zo min mogelijk tijd door.

2. Schilder je keuken niet geel
Felle kleuren maken je gehaast en opgejaagd, waardoor je sneller en meer gaat eten. Donkere kleuren roepen dan weer te veel een huiskamergevoel op. Kies daarom voor neutrale, zachte tinten.

3. Verstop lekker eten
Zet geen koekjestrommel op het aanrecht en leg snacks achterin je koelkast of voorraadkast. Je eet drie keer zoveel van het voedsel dat vooraan staat. Leg dus fruit voorin de koelkast of nog beter: maak kant-en-klare bakjes met groente en fruit, zodat je die gemakkelijk kunt pakken.

4. Gebruik kleine borden
Daardoor lijkt je portie groter en eet je vanzelf minder. Wie een groot bord neemt, neemt zo 60 calorieën meer bij een maaltijd.

5. Kies voor kleine wijnglazen
Schenk je wijn in een grote bel dan lijkt het veel minder dan wanneer je het in een kleiner glas giet. Je drinkt uit een klein glas daarom automatisch minder.

6. Zet nooit de pan op tafel
Je blijft dan immers maar opscheppen. Laat de pan op het vuur staan. Schep één bord vol en laat het daarbij. Dat is een stuk makkelijker dan wanneer er nog veel meer eten op tafel staat.

Bron(nen):   HLN