Na overdosis drop: “Mijn spieren vielen een voor een uit”

De 63-jarige Wil de Jongh uit Utrecht werd doodziek van drop. Ze at het snoepgoed dan ook wel erg veel. “Ik at elke dag drop, meer dan tien per keer. Vooral de zwarte drop: muntdrop, katjesdrop,” vertelt ze tegen RTL. Maar wie verwacht nu dat je daar zo ziek van kunt worden?

Eerder deze week bracht de Amerikaanse FDA een officiële waarschuwing uit over drop. Met name mensen van boven de veertig of met hartkwalen moeten maat houden. Wil begrijpt wel waarom. Twaalf jaar geleden werd ze plots ziek. “Ik had een virus onder de leden en moest overgeven. Ik dacht dat ik gewoon ziek was maar op een gegeven moment begonnen mijn spieren uit te vallen. Twee dagen later kon ik geeneens mijn bed uitkomen.”

Een ernstig kaliumtekort, als gevolg van een overdosis glycyrrhizinezuur, de zoetstof in drop, zo luidde de diagnose. Ze belandde een week op de intensive care. “Kaliumtekort is een sluipmoordenaar, ik heb er ook een nierfunctiestoornis aan overgehouden. Het gaat nu goed, maar ik moet medicijnen blijven slikken.”

“Het komt niet veel voor, maar ik zie dit soort gevallen toch een paar keer per jaar”, bevestigt neuroloog-intensivist Walter van den Bergh van het UMCG. “De zoetstof glycyrrhizinezuur doet zich voor als aldosteron, een hormoon dat in de nieren wordt aangemaakt. Het lichaam denkt dat er veel aldosteron is en verhoogt de bloeddruk. Omdat dit heel snel gebeurt heeft het lichaam geen tijd zich hierop aan te passen, dat is gevaarlijk.”

Bron(nen):   RTL Nieuws