*

Welingelichte Kringen.nl
MAANDAG 20 OKTOBER 2014 

NRC Handelsblad weigert advertentie Trouw

NRC Handelsblad weigert advertentie Trouw
Door - vrijdag 4 januari 2013, 16:49 in categorie: Media

Dagblad Trouw won afgelopen november de prijs voor mooiste krant van Europa. Die prijs wilde de krant van de daken schreeuwen. Het nieuws had de krant ook vervat in een paginagrote advertentie, bedoeld voor NRC Handelsblad, ‘want’, schrijft de hoofdredactie in een commentaar. ‘het zou zomaar kunnen dat bij NRC veel lezers rondlopen die niet erg gelukkig meer zijn met hun krant en voor wie Trouw een goed alternatief kan zijn.’

NRC weigerde echter de advertentie. Niet collegiaal maar bovenal merkwaardig. NRC adverteert immers regelmatig in andere bladen, ook dagbladen.
‘Ik zou een advertentie van de concurrentie nooit weigeren’, schrijft de hoofdredacteur van Trouw. ‘Laat maar komen. Maar goed, mocht u abonnee zijn van NRC en dit exemplaar van Trouw bij toeval in handen hebben, bekijk deze krant dan eens goed. De inhoud, de vormgeving en vooral de toon zullen u bevallen, zeker als u tot de NRC-lezers behoort die vinden dat hun krant te onrustig is geworden, te springerig, en meer gespitst op effect en verkoop dan op kwaliteit en inhoud.’

Trouw daarentegen belooft zijn klank niet te veranderen. ‘Omdat er aan dit geluid steeds meer behoefte komt, zeker als media als NRC zo door blijven gaan.’

Trouw is volgens de cijfers van het HOI ook de enige krant in het derde kwartaal van 2012 waarvan de betaalde oplage ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder is gestegen: van 89.032 naar 90.883.

NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch jubelt vandaag op zijn blog (‘Op bescheiden manier aan journalistiek doen’)’ dat de verkochte oplage van de NRC – ondanks een krimpende markt – blijft stijgen’. Hij verzuimt er echter bij te vermelden dat het slechts gaat om de webabonnementen, die stegen inderdaad van 12.110 naar 18.191. De betaalde (print) oplage daalde van 184,917 in het derde kwartaal in 2011 naar 180.932 in het derde kwartaal in 2012.


Wil je reageren? Klik hier!
  • Arjan Franksz

    En een webabonnement op een krant is inferieur aan de krant op dood hout omdat ???

    Dat de NRC onder VanderMeersch volkomen de weg kwijt is, is inmiddels wel helder. Dat dat een andere doelgroep aanspreekt ook. Maar waarom de digitale vorm van nieuws onder doet voor het milieuvervuilende papier met inkt vraagt echt meer onderbouwing dan melden dat het “slechts” gaat om webabonnmenten.

    Overigens lijkt het me inhoudelijk geen rare keuze. Je gaat toch niet in je eigen krant adverteren voor een andere krant?

    • Blok

      Een uitspraak van de Nederlandse Reclame Code commissie bevestigt dat
      NRC Handelsblad digitale editie inderdaad inferieur is aan de papieren
      editie (incompleet, geen mogelijkheid de volledige versie alsnog te
      krijgen):

      https://www.reclamecode.nl/webuitspraak.asp?ID=71255&acCode

      • Arjan Franksz

        Inferieur betekent dat de kwaliteit anders, i.c. minder zou zijn. Er is klaarblijkelijk sprake van minder artikelen, maar geen andere artikelen of andere journalisten. Maar dat was natuurlijk niet het punt, gesteld werd dat er sprake zou zijn van een ‘verzuim’ om te melden dat het gaat om webabonnementen. In onze tijd is het echter de vraag waarom kranten nog op milieubelastend papier uitkomen.

  • disqus_TE0eQtA3cu

    De webeditie van NRC Handelsblad is 1 op 1 hetzelfde als de gedrukte versie.