Eindelijk: adverteerders beginnen zich te schamen voor GeenStijl en trekken zich terug

Een van de drijvende krachten achter GeenStijl is de Nederlandse regering. Sinds jaar en dag is het ministerie van Defensie de grootste adverteerder op GeenStijl en het even zieke zusje Dumpert. Het ministerie is heel openhartig over die keus: ze zoeken rekruten en dan is een blog waar tienduizenden jonge laagopgeleide mannen zich verkneukelen om billen en poep zeggen een prima plek.

Twee columnisten, Heleen Mees (Volkskrant) en Rosanne Hertzberger (NRC), richtten zich deze week rechtstreeks op de adverteerder. Hertzberger (die haar column moest betalen met een stortvloed aan griezelige mails en berichten van enge mannen) vroeg zich anderhalve week geleden in haar column in NRC Handelsblad af waarom HAK, Honig, Renault en de Efteling adverteren op websites als Dumpert.nl. Mees: “Dat is het kleine broertje van GeenStijl, de website die er prat op gaat tendentieus, ongefundeerd en onnodig kwetsend te zijn. Alles wat niet man, wit en laagopgeleid is, moet het er ontgelden. In het programma DumpertReeten worden internetfilmpjes beoordeeld met vrouwenbillen. Een tekstboekvoorbeeld van vrouwen objectiveren.”

Voor wie nooit op GeenStijl komt hier de reactie op de column van Hertzberger:

GeenStijl vindt Hertzberger “een stomme trut” , noemt haar “Rianne Herpesberger” van “NSB Hakblad”.

De columns hebben een heuse uittocht van adverteerders tot gevolg. Stand op dit moment: Hak, Grolsch, KWF, het Wereld Natuur Fonds en uitgever De Persgroep stoppen met hun advertenties op de twee websites.