Hoe zal het dit jaar gaan met ‘het gat van Matthijs’

Iedere zomer worstelt de NPO met ‘het gat van Matthijs’. DWDD haalt hoge kijkcijfers (boven het miljoen) maar was iedere zomer drie maanden weg. Het lukte al die jaren niet een goede vervanger te vinden. Omdat vanaf dit zomerseizoen het gat van Matthijs groter is dan ooit – DWDD keert pas op 24 september terug – was ook de noodzaak om een volwaardige vervanger te vinden, groter dan ooit voor de NPO. De pitch die was uitgeschreven, werd gewonnen door productiebedrijf Human Factor, tevens producent van Zondag met Lubach. In januari maakte het twee pilots van een talkshow met Margriet van der Linden, bekend van Zomergasten, Moltalk en De tafel van taal, schrijft Het Parool.

Dat programma is echter nog niet af en dus wordt het DWDD-gat vanaf vandaag gevuld met Tijd voor Max, een mengeling van items uit de oude doos, artiesten uit de oude doos en recepten. Pas eind mei komt Margriet van der Linden.

Het Parool vat samen wat er allemaal mislukte bij de veranging van DWDD: ‘In de zomer van 2007 presenteerde Tom Egbers Wat heet! (goed voor 220.000 kijkers), afgewisseld met Wat nu?!, gepresenteerd door Isolde Hallensleben (148.000 kijkers). Daarna volgden nog De zomer draait door (2009, presentatie Art Rooijakkers, 350.000 kijkers) en On air (2010, Harm Edens, 250.000 kijkers) waarna in 2012 met Half acht live! (presentatie Merel Westrik, 130.000 kijkers) het dieptepunt was bereikt. Voortaan werd de zomerstop van DWDD opgevuld met herhalingen van programma’s als Bed & Breakfast, Droomhuis gezocht of Verborgen dorpen, en in juli een week lang Het gevoel van de Vierdaagse.’

Bron(nen):   Het Parool