*

Welingelichte Kringen.nl
ZONDAG 26 OKTOBER 2014 

Movember: Draag snor voor goede doel

Movember: Draag snor voor goede doel
Door - vrijdag 2 november 2012, 13:19 in categorie: Mootz

De vijf campagnelessen van Movember

In de Amsterdamse Bar Moustache is de Nederlandse Movember campagne gelanceerd. Een maand lang laten duizenden mannen hun snor staan om aandacht te vragen voor prostaatkanker en geld op te halen voor meer onderzoek. Naar verwachting doen de komende maand meer dan een miljoen mannen in ruim twintig andere landen hetzelfde. Wat begon als een grap van vier Australische vrienden groeide in tien jaar tijd uit tot een van de grootste wereldwijde campagnes op het gebied van gezondheid. In dit blog vijf lessen die we van Movember kunnen leren.

1. Gebruik universele middelen en symbolen
De dagen dat het hele Nederlandse elftal een snor droeg liggen ver achter ons. Een bepaald slag mannen rond de vijftig en een groeiend aantal hipsters draagt hem nog met trots, maar we kunnen stellen dat de snor in de westerse wereld aan het uitsterven is. Dat maakt hem tot een ideaal campagnesymbool. Immers, de helft van de wereldbevolking is fysiek in staat om een snor laten staan en toch is het inmiddels zo ongebruikelijk om er een te hebben dat het iedereen in je omgeving direct opvalt.

Bovendien is de naam perfect gekozen. Mo is weliswaar alleen in het Engels ‘slang’ voor een snor, maar november is in tientallen landen het woord voor de elfde maand. Dus in één woord is duidelijk dat het erom gaat om deze hele maand je snor te laten staan. Bovendien vestigt in landen waar Movember al een tijdje loopt, alleen al de komst van de herfst vanzelf weer de aandacht op de campagne.

2. Maak het leuk om mee te doen
De oprichters kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: ‘Movember is supposed to be fun.’ Een beginnend snorretje is bij veel mannen een hilarisch gezicht. Dat gegeven biedt ruimte aan alle mogelijke vrolijke acties vanuit de Movember campagne en haar deelnemers. De vaste Movember momenten als massale ‘Shave Downs’ op 1 november als iedereen zich nog één laatste keer scheert en de ‘Gala Parté’ eind november zijn feestjes voor alle deelnemers.

Die deelnemers worden trouwens zelf ook gestimuleerd om er hun eigen invulling aan te geven. Zo verandert bijvoorbeeld het Rotterdamse communicatiebureau No Such Company een maand lang hun naam in Mo Such Company. Breda’s Café de Bruine Pij houdt in november speciale beaujolais avonden voor mannen met Franse snorretjes. De ‘Amsterdam Lowlanders’, het enige Nederlandse gay rugbyteam, heten voor de gelegenheid de ‘Amsterdam Molanders’ en zij veilen hun eigen snorren. En hamburgerrestaurant ‘De Burgermeester’ komt met speciale snorrenburgers.

3. Leg een logische link tussen symbool en doel
Op het eerste gezicht heeft de snor weinig te maken met prostaatkanker. Maar er is wel degelijk een link. Elk jaar krijgen meer dan 10.000 Nederlandse mannen te horen dat zij de prostaatkanker hebben. Iedere 3,5 uur sterft één van hen aan de gevolgen hiervan. Het is daarmee de kanker die het meest voorkomt onder mannen en die de meeste slachtoffers maakt. Die cijfers zijn mede zo hoog omdat mannen uit onwetendheid of schaamte te laat aan de bel trekken. Deelnemers aan Movember doorbreken dit taboe door zich een maand lang niet te schamen voor hun snor. De snor is een maand lang een vrij dwingende aanleiding om met jan en alleman het gesprek aan te gaan over prostaatkanker en de gezondheid van mannen in het algemeen. Dat brengt ons direct bij les 4:

4. Stimuleer interactie tussen deelnemers en donateurs
Als je zes keer op een dag de Alpe d’Huez opfietst kun je bakken met geld ophalen voor de strijd tegen kanker. Maar voor de donateurs is het vervolgens een ver-van-hun-bed-show. In het geval van Movember kunnen de snordragers niet alleen elke dag hun inspanningen tonen aan hun donateurs, ze kunnen die donateurs zelfs invloed geven op het verloop. Zie bijvoorbeeld de onderstaande collage. Blogger Alex Klusman liet mensen elke dag bieden op nieuwe hoofddeksels bij zijn snor en haalde zo duizenden euro’s op.

5. Besteed het geld ook aan je doel
Het klinkt als een open deur, maar helaas blijft er bij heel wat goede doelen veel geld aan de strijkstok hangen. Movember besteedt geen geld aan advertenties en andere promotie. Die wordt immers al geleverd door ruim een miljoen snorren. De organisatie draait voor een belangrijk deel op vrijwilligers. Zo kan vrijwel de gehele opbrengst naar het Global Action Plan: een wereldwijd programma waarin honderden prostaatkankeronderzoekers dankzij de elk jaar sneller groeiende inkomstenstroom van Movember samenwerken aan baanbrekend onderzoek. In 2011 werd wereldwijd € 88 miljoen opgehaald, dit jaar wordt ongetwijfeld de magische € 100 miljoen grens geslecht.

Beste lezer, durft u een maand lang een snor te dragen voor het goede doel? Schrijf u dan hier in.


Wil je reageren? Klik hier!