Waarom Amerikaanse auto's zo enorm zijn

Klimaat, natuur en milieu
dinsdag, 12 maart 2024 om 7:56
17521036 l normal none

De grootte van Amerikaanse auto's kan worden toegeschreven aan verschillende factoren, waaronder historische voorkeuren, culturele waarden, en specifieke regelgeving die de verkoop van grotere voertuigen heeft gestimuleerd. De Amerikaanse overheid heeft de belasting zo geregeld dat groot goedkoper is
Historische en Culturele Factoren
Amerikaanse auto's zijn traditioneel groter geweest, een trend die teruggaat tot de vroege 20e eeuw. De Amerikaanse auto-industrie begon serieus vorm te krijgen met innovaties van Henry Ford, die de Model T introduceerde. Dit voertuig was betaalbaar en praktisch voor de landelijke gebieden van Amerika, wat leidde tot een snelle toename van het aantal auto's in het land. De Model T was relatief groot en stevig, wat een voorkeur voor grotere auto's in de Amerikaanse cultuur vestigde. Deze voorkeur voor grote auto's is deels cultureel ingebed, waarbij grotere voertuigen worden geassocieerd met vrijheid, kracht en avontuurlijkheid.
SUV's betalen minder belasting
Een belangrijke regelgevende factor die de verkoop van grote voertuigen heeft gestimuleerd, is een regelgevende maas in de wet die in 1975 werd geïntroduceerd. In reactie op de oliecrisis van 1973 stelde de federale overheid brandstofefficiëntienormen in voor autofabrikanten. Om kleine bedrijven die afhankelijk waren van grote voertuigen te ontlasten, werden "lichte vrachtwagens" vrijgesteld van deze normen. Dit omvatte SUV's, die vaak tot de grootste en minst efficiënte auto's behoren. Als gevolg hiervan werden lichte vrachtwagens, waaronder SUV's, gecategoriseerd onder een aparte, minder strenge regelgeving, wat de productie en verkoop van grotere, minder efficiënte voertuigen winstgevender maakte voor autofabrikanten.
Toekomstige Veranderingen
De Environmental Protection Agency (EPA) heeft aangekondigd dat het van plan is om de normen voor alle voertuigen aan te scherpen en de definitie van een lichte vrachtwagen te verkleinen. Dit zou de kloof in CO2-emissielimieten tussen auto's en lichte vrachtwagens verkleinen, waardoor fabrikanten worden aangemoedigd om efficiëntere motoren in hun grotere modellen te gebruiken. Dit zou de prijs van grote auto's relatief verhogen ten opzichte van kleinere modellen, wat mogelijk invloed heeft op de voorkeur van consumenten.