Kapotte koelkast veroorzaakte mogelijk brand Londense flat

De brand die een complete woontoren in Londen verwoestte, is mogelijk veroorzaakt door een kapotte koelkast in een appartement op de vierde verdieping, zo blijkt uit een opgedoken getuigenis.

De bewoner is de 44-jarige taxichauffeur Behailu Kebede. Hij waarschuwde naar verluidt andere bewoners op zijn verdieping dat er brand was in zijn keuken. De vader van één kind sloeg ogenblikkelijk alarm, maar binnen een kwartier stond het hele gebouw in lichterlaaie. Buurvrouw Maryann Adam vertelt tegen MailOnline: “Hij klopte op de deur en zei dat er brand was in zijn flat. Het was precies tien voor een. Ik sliep en op dat moment werd ik wakker. Het was maar een klein brandje. Dat kon ik zien, omdat zijn deur openstond.”

De Ethiopische man kon zichzelf redden, maar verkeert in shocktoestand. Een vriend van hem vertelt: “Hij werd wakker van een luide knal bij zijn koelkast. Hij is blij dat hij zijn buren nog heeft kunnen waarschuwen. Behailu heeft contact gehad met de politie en alles verteld.” Zijn vriend vertelt hoe verschrikkelijk Behailu zich voelt. “Hij is altijd zo vriendelijk en lacht constant. Hij bleef maar zeggen dat er veel mensen gestorven waren door de brand in zijn keuken en dat hij die gedachte niet kon verdragen. Hij zal het zichzelf nooit vergeven.”

Intussen is het dodental van de brand opgelopen naar dertig.

 

 

Bron(nen):   The Independent