Kippenvelmeter, omdat je emotionele reactie commercieel erg interessant is

Tech, AI, auto
maandag, 28 juli 2014 om 12:12
welingelichtekringen header 1
Een liedje dat kippenvel bezorgt, is een liedje dat goed verkoopt. Hoe handig is het als je dat voortaan vooraf kunt meten met een kippenvelmeter? Zuid-Koreaanse onderzoekers hebben een sensor ontwikkeld die de mate van kippenvel meet. Het is een heel klein flinterdun rond plaatje dat bijvoorbeeld aan een horloge wordt toegevoegd. Het meet zelfs het kleinste beetje kippenvel. Het is een alternatief voor hartslagmonitoren en zweetsensoren en vooral geschikt voor het meten van positieve emoties die bijvoorbeeld ontstaan door een gitaarsolo of mooie uithaal. Zijn menselijke emoties op een objectieve manier vast te stellen dan kunnen we muziek en films zo aanpassen dat ze een maximale emotionele impact hebben (tot zover het creatieve proces). Maar de techniek reikt verder dan alleen muziek. Het kan ook handig zijn voor het afstellen van de airconditioning. Is het te koud in een ruimte dan meet de sensor kippenvel en kan de airco automatisch omlaag. Emotiesensoren kunnen in de toekomst zelfs worden gebruikt om te meten hoe we reageren op facebookberichten en advertenties. Bedrijven brengen dan niet alleen onze voorkeuren in kaart, maar ook onze emoties. Dat is wezenlijk anders. Het is nog enigszins je eigen keus wat je op internet laat zien en wat niet, maar hoe je emotioneel omgaat met berichten is een spontane niet te sturen reactie. Het is dan ook de vraag hoe het zit met de privacy van emotionele data.
Bron(nen): Newsweek