*

Welingelichte Kringen.nl
VRIJDAG 25 APRIL 2014 

‘Whatsapp kost telecombedrijven 18 miljard’

‘Whatsapp kost telecombedrijven 18 miljard’
Door - donderdag 11 oktober 2012, 15:37 in categorie: Tech

Gratis berichtendiensten voor de smartphone, zoals Whatsapp, kosten telecombedrijven wereldwijd dit jaar 23 miljard dollar (18 miljard euro) aan gemiste sms-inkomsten. Dat schrijft onderzoeksbureau Ovum in een donderdag gepubliceerd rapport.

Het onderzoeksbureau voorspelt dat het verlies in 2016 oploopt tot 54 miljard dollar per jaar. ,,Telecombedrijven moeten de invloed van sociale apps op consumentengedrag begrijpen en moeten diensten aanbieden die hierin passen”, aldus analist Neha Dharia van Ovum.

In juni maakte Ovum bekend dat SMS in 2009 zorgde voor 57 procent van de ‘niet-spraak’ inkomsten. Dit jaar zou dit percentage dalen tot 47 procent.


Wil je reageren? Klik hier!
  • rik_c

    ALS mensen door zouden blijven SMS-en zoals ze altijd gedaan hebben. Wat natuurlijk niet het geval is, en als Whatsapp er niet was geweest was het wel iets anders. En 23 miljard? Wat is dat op wereldschaal? Hoeveel procent van wat is dat? Hoe moet ik dit als lezer interpreteren? Kortom wat heb ik aan dit bericht volgens mij heel weinig.

  • André Somers

    Ik denk dat het bericht moet zijn: WhatsApp en consorten besparen de consument 18 miljard. De tarieven voor SMS zijn bij de telecomproviders pure uitzuigerij die niets te maken heeft met de kosten van het aanbieden ervan. Die melkkoe valt nu langzaam droog.

  • thykkur kanina

    Altijd leuk om te lezen hoe men tot bepaalde cijfers komt. Wie de opdrachtgever is, bepaald voor een groot deel de conclusies. Helaas ontbreekt de daadwerkelijke link naar het rapport. De vraag is of deze überhaupt openbaar is gemaakt.

    Dat er een monsterlijke marge zit op SMS is bekend. In absolute zin vind ik een teruggang van 10% behoorlijk meevallen, gezien sommige medemensen zich werkelijk waar een blauwe vinger ‘whatsappen’. Een normaal gesprek voeren met een typische smartphone gebruiker is heden ten dage welhaast onmogelijk vanwege de continue stroom van digitale belletjes, fluitjes en bliepjes. En wat nog wonderlijker is, deze berichtjes lijken immer voorrang te hebben op de menselijke, fysieke interactie.

    Wat dat betreft ben ik een dinosaurier. Ik heb een belbundel. Tijd voor een nieuw gezegde: “Een minuut aan de telefoon zegt meer dan 1000 whatsappjes”.

    Een gelieerde anekdote: van de week probeerde ik de zoon van mijn vriendin te bellen (Hij was online, dus bereikbaar). Ik kreeg hem niet aan de telefoon. Ik vroeg: waarom nam je niet op? Hij: “Ik wist niet hoe dat moest”. Kenmerkend voor de nieuwe generatie. Men belt niet meer. Men whatsapped.

  • Cornelis Berend

    SMS is een testfunctie van de telefoon of daar een onderdeel van, zonder die functie kan het ding niet werken. Het kost de provider niets. Het continue checken van de connectie of het aanmelden bij een andere zendmast kost meer data.

    Je kan jarenlang met bedrog wegkomen, je moet alleen je business-model er niet op baseren, want vroeg of laat krijg je het voor je kiezen.

  • Dirk Zeeman

    Altijd weer de Telecombedrijven die aandacht krijgen voor hun probleempjes. Namens de Vereniging van Lantaarnopstekers wil ik eens aandacht vragen voor een andere slechte ontwikkeling die in de laatste 100 jaar wereldwijd al miljoenen manjaren aan arbeidsplaatsen gekost heeft. Als er niemand iets doet aan de verdere invoering van electrische straatverlichting, dan is de economische schade niet te overzien.