Wat je auto van je weet

Hoe nieuwer je auto, des te meer sensors hij heeft die data verzamelen over de auto en over jou. Je auto weet alles over hoe jij rijdt. Maar ook waarheen, en sommige zelfs met hoeveel personen. Dankzij de ruitenwissers weet je auto zelfs of het regent waar jij bent

Autofabrikanten zijn druk bezig met plannen om aan hun kennis over jou en je auto geld te verdienen. Hyundai heeft al concreet product. De data uit je auto registreren je rijstijl. Hyandai gaat die data – met jouw medeweten – verkopen aan verzekeringsmaatschappijen, zodat je bij goed gedrag korting krijgt.

 

General Motors komt volgend jaar in de VS met waardebonnen voor korting op benzine: zodra je tank leegraakt stuurt je auto je zo’n waardebon

Ook andere fabrikanten zijn bezig met plannen voor wat een markt van honderden miljarden kan worden, volgens McKinsey. Van gepersonaliseerde reclameboodschappen, tot suggesties voor winkels op basis van je locatie.

Bron(nen):   Wall Street Journal