Dataslurpende reclames: Hoeveel mobiele data ben je maandelijks ongewild kwijt?

Tech, AI, auto
woensdag, 10 april 2024 om 11:35
bijgewerkt om woensdag, 10 april 2024 om 12:16
anp 495438936
Waar je vroeger kon patsen met een databundel van 500 MB, heb je nu bij sommige aanbieders al 10 GB voor minder dan een tientje per maand. Maar als je veel streamt, liedjes luistert of scrollt op social media zonder wifi-verbinding, dan is een waarschuwing voor dataverbruik nooit ver weg. En dan hebben we het nog niet eens over alle reclame die van je scherm spat. Hoeveel van je mobiele data ben je ongewild eigenlijk kwijt aan advertenties en reclame?
Social media en websites zijn bijna allemaal gratis te gebruiken of te bezoeken. Je betaalt Facebook of Instagram niet met geld, maar met het bekijken van advertenties op hun platform. Hoeveel data dat kost is van verschillende zaken afhankelijk.
Bewegende beelden zijn dataslurpers
Een advertentie met plaatjes van schoenen, auto's of zonvakanties, dat valt nog wel mee. Meer dan twee of drie MB's zal dat meestal niet kosten om in te laden. Maar bewegende banners en korte reclamefilmpjes zijn al gauw 25 tot 50 MB per stuk. En dat tikt aan, zeker als je een bescheiden mobiel abonnement hebt.
Het verschilt per app of website nogal hoeveel advertenties je voorgeschoteld krijgt. Ook krijg je op het ene platform meer video-advertenties te zien, terwijl elders meer datavriendelijke foto-advertenties worden getoond.
Wegklikken of scrollen helpt niet
Op bijna alle socialmediaplatformen worden een aantal posts en video's al voorgeladen, zodat je zonder onderbrekingen kunt websurfen. Het helpt dan ook niet om video's snel door te scrollen of weg te klikken.
Websites en apps proberen de bandbreedte van content en advertenties wel te beperken, omdat het ook niet in hún voordeel is als het gebruik veel data kost. Zolang we deze diensten zonder kosten kunnen blijven gebruiken, staan daar helaas advertenties en de data om ze te laden tegenover, schrijft consumentenplatform Radar.