Een gebrek aan slaap kan tot hersenschade leiden

vrijdag, 21 maart 2014 om 19:57
Een inconsistent slaappatroon kan schadelijk zijn voor de hersenen, aldus een studie die gepubliceerd is in het . Dit is de eerste studie die daadwerkelijk heeft aangetoond dat een slaapgebrek kan resulteren in een verlies van neuronen. Verder nemen veel mensen aan dat extra slapen en rusten in het weekend de verloren slaap van de rest van de week kan goedmaken. Maar volgens neurowetenschapper Sigrid Veasey werkt deze strategie niet, de schade aan de hersenen is achteraf niet goed te maken. Samen met haar collega’s onderzocht Veasey muizen die aan het slaapschema van een ploegdienstmedewerker werden onderworpen. Ze sliepen slechts korte periodes en tijdens inconsistente uren. De onderzoekers kwamen er achter dat korte slaapperiodes voor enorme hersenschade zorgden bij de muizen; de muizen verloren 25% van de neuronen in de locus coeruleus. Dit is het deel van de hersenen, dat geassocieerd wordt met alertheid en de cognitieve functies. De wetenschappers geloven dat de nieuwe cellen van de muizen die inconsistent sliepen, meer sirtuïne type 3 zouden produceren. Dit is een eiwit dat voor energie en bescherming zorgt bij de muizen. Maar na enkele dagen slaap te hebben gemist (zoals veel voorkomt bij medewerkers van een ploegendienst), daalde de productie van het eiwit drastisch en begonnen de cellen af te sterven. De volgende stap van Veasey en het onderzoeksteam is het bestuderen van hersenen van overleden ploegdienstmedewerkers om te kijken of ze vergelijkbare hersenschade vertonen.
Bron(nen): Time