Staren naar beeldscherm verslechtert sociale vaardigheden kinderen

Kinderen worden bepaald niet socialer van sociale media. Hun vermogen om emoties en non-verbale communicatie te begrijpen zou verslechteren doordat ze te weinig tijd hebben voor persoonlijk contact, stellen onderzoekers van de UCLA.

Twee groepen twaalfjarige scholieren van dezelfde school moesten menselijke emoties herkennen op foto’s en in video’s. Ze kregen de oefeningen twee maal met vijf dagen er tussen. De ene groep was echter in die periode op een kamp geweest waar telefoons en tablets verboden waren. Hun vaardigheid om emoties te begrijpen, verbeterde in die paar dagen aanzienlijk. De tweede groep, die later naar het kamp zou gaan, vertoonde nauwelijks verbetering.

Een van de onderzoekers: ‘Je leert non-verbale communicatie veel beter door persoonlijk contact dan via een beeldscherm. Als je contact met anderen niet oefent, kun je belangrijke sociale vaardigheden vergeten.’

Kinderen kijken gemiddeld 4,5 uur per dag naar een beeldscherm. ‘Maar’, vervolgt de onderzoeker, ‘mensen zijn sociale wezens. We hebben tijd nodig zonder telefoons en computers.’

 

Bron(nen):   Science Daily      

1 Reactie Doe mee met de discussie →


  • Burgermans

    Typisch Stapel-onderzoek.