Baanbrekende theorie: zwarte materie bestaat niet

dinsdag, 08 november 2016 om 8:23
In de wetenschappelijke wereld is er jaren op gewacht: het artikel over de zwaartekracht van de Amsterdamse hoogleraar theoretische natuurkunde Erik Verlinde. Het zou de opvolger kunnen worden van Einsteins relativiteitstheorie uit 1915. Daarover schrijft . Het op het webplatform Arxiv gepubliceerde artikel geeft een verklaring voor donkere materie. Volgens UvA-hoogleraar en Spinozaprijswinnaar Verlinde (54) is het bestaan van donkere materie een volstrekte illusie. Die komt voort uit een achterhaalde opvatting over de zwaartekracht, schrijft hij. Zwarte materie verklaarde tot nu toe waarom er meer zwaartekracht was in sterrenstelsels dan op grond van het aantal sterren was te verwachten. Vier vijfde van het universum zou uit deze zwarte materie bestaan. De hoogleraar bedacht al in 2010 dat zwaartekracht geen kracht is maar een soort druk die ontstaat doordat bij het verplaatsen van die massa's informatie van het hele heelal wordt veranderd. Als een massa zwaar lijkt, komt dat doordat het universum zich verzet tegen het optillen ervan. Zijn zogeheten emergente zwaartekracht was te vergelijken met de druk van een gas, die ontstaat door de botsingen van talloze moleculen op een omhulling. De donkere materie kon dat toen nog niet verklaren. Dat is in de nieuwe theorie wel gelukt. Verlinde kondigde zijn bevinding al twee jaar lang aan, maar zou lang geworsteld hebben met de gigantisch ingewikkelde concepten. Daarnaast was er veel druk, omdat veel wetenschappers nog steeds overtuigd zijn van het bestaan van donkere materie.
Bron(nen): De Volkskrant