Door de hitte werken je hersenen minder goed

woensdag, 11 juli 2018 om 9:36
Heb je het gevoel dat je niets voor elkaar krijgt in deze hitte? Ben je moe en lusteloos? Dat is niet gek. Onderzoekers hebben aangetoond dat je hersenen echt slechter functioneren als het heel warm is. Wetenschappers van Harvard volgden een groep studenten tijdens een hittegolf en bestudeerden of er verschil was tussen de prestaties van mensen die sliepen en werkten in een ruimte met airconditioning of zonder. Ze ontdekten dat de deelnemers uit de warmere gebouwen slechter presteerden op geheugentests en andere cognitieve toetsen dan de degenen die wel een airco hadden. Tijdens de hittegolf waren de resultaten van de studenten in de warme gebouwen 13 procent slechter dan die van de anderen. Data van deze studie en andere experimenten tonen aan dat mensen het beste werken bij de juiste temperatuur. De onderzoekers adviseren dan ook om veel meer airconditioning te installeren. "Dit geldt voor kinderen in scholen, werknemers op kantoren en bij mensen thuis. Vaak is het er te heet, omdat er geen airco is," aldus hoofdonderzoeker dr. Jose Guillermo Cedeno-Laurent tegen . Eerdere studies focusten zich vooral op het effect van een hittegolf op kwetsbare mensen, zoals ouderen en jonge kinderen. Daardoor is een onterecht beeld ontstaan dat een gemiddeld persoon niet lijdt onder extreme warmte.
Bron(nen): The Independent