Kenners zijn heel somber over voortbestaan Polare: wanbeleid van investeerders

Boeken
dinsdag, 28 januari 2014 om 13:27
welingelichtekringen header 1
Sinds vandaag zijn de winkels van Polare dicht en er is vrijwel niemand die gelooft dat ze weer open gaan. Vermoedelijk zullen afzonderlijke winkels van de keten de chaos die investeerder Pro Cures heeft aangericht overleven, maar de keten als geheel maakt weinig kans. ‘Winkels tijdelijk sluiten heb ik de afgelopen maanden nog niet gezien als de oplossing om een bedrijf beter te maken’, zegt Frank Quix, retaildeskundige aan de Universiteit van Amsterdam, op BNR Nieuwsradio. Polare zette volgens hem wel in op meer beleving en daar kan hij in meegaan. ‘Maar beleving start volgens mij wel bij kwalitatief goede mensen in een winkel. Nou, die hebben ze er de afgelopen jaren uitgesneden.’ De basis van het probleem van Polare is dat ze een businessmodel hebben dat niet meer werkt, zegt Quix. ‘ Ze hebben twee verliesgevende bedrijven samengevoegd en daar hebben ze een iets groter verliesgevend bedrijf van gemaakt.’ De investeerders achter Polare hebben (vermoedelijk) verstand van geld, maar niet van de detailhandel en al helemaal niet van boekhandels. Ze hebben algemene clichés over winkelen ('beleving') vertaald naar de top van de Nederlandse boekhandels: het personeel kreeg wel bedrijfskleding, maar mensen met verstand van boeken werden wegbezuinigd. De inkoop moest centraal, het hoofdkantoor schreef zelfs voor hoe de etalage moest worden ingericht. Eric Visser, directeur van uitgeverij De Geus heeft ook zijn twijfels over de tijdelijke sluiting met het oog op een strategische heroriëntatie, zegt hij tegen Boekblad, het vakblad van de boekenbranche ‘Wat lost dat op? Kosten gaan door, inkomsten staken, het levert reputatieschade op. Het is demotiverend en het brengt onzekerheid voor het al zo op de proef gestelde personeel.’ Ook Joop Boezeman, voormalig directeur van uitgeverij A.W. Bruna, is somber gestemd over de afloop, zei hij vanmorgen op Radio 1. Oorzaak: het wanbeleid van de leiding: ‘minder voorraad, legere kasten en onvoldoende dingen georganiseerd om de consument naar de winkel te lokken’.