Waarom Parijs zo’n geweldig filmdecor is

Parijs is onovertroffen fotogeniek en er is eigenlijk geen mooier decor voor films, zo schrijft The New York Times.
Of is deze bewering al te boud? Je hebt immers ook veel films die in Manhattan spelen, in Rome of Venetië, in Amsterdam desnoods, en op al die plaatsen zijn veel mooie plekjes te vinden die als een geschikte of zelfs pakkende achtergrond kunnen dienen. Los Angeles mogen we ook niet vergeten. In films van iemand als Michael Mann verandert de filmstad in een prachtig universum.
Maar nee, beweert de krant, Parijs is onovertroffen; de kleine straatjes en de grote boulevards, het 19e eeuwse raster, de zon over de Seine, het verkeer rond de grote pleinen, de cafés en restaurants in Saint-Germain – er is een keur aan geweldige locaties.
En de mensen niet te vergeten: verliefd, verleidelijk, sophisticated, gevoelig of hard als het moet. Ook is de Franse hoofdstad een ware voedingsbodem voor intrige, zowel in het personlijke als het publieke leven.
Geen wonder dat Parijs het eeuwige decor is voor films van diverse genres, denk bijvoorbeeld aan de laatste Tarantino, ‘Inglorious Bastards.’

Laten we op Welingelichte Kringen een lijst maken van de films waarin Parijs het best tot zijn recht komt. Wij beginnen, u volgt. En vermeld s.v.p.de link naar de trailer van de film die u hebt uitverkoren. 

Paris
van Cédrick Klapitch (2008) met ondermeer Juliette Binoche. De 2de link brengt u bij de trailer.

Bron(nen):   The New York Times  Paris