De vrije val van het aandeel Facebook

De afgelopen maand is er, onopgemerkt, nog weer 21% van de koers van het aandeel Facebook afgegaan. Reden: beleggers beginnen zich meer en meer af te vragen wat op lange termijn de winstvooruitzichten zijn van het grootste sociale netwerk ter wereld. Een deel van de dip kan worden toegeschreven aan incidenten en mislukte lanceringen van 'verbeteringen', maar de kernvraag is toch het advertentie model, waaraan Facebook zijn geld moet verdienen. "Het sentiment in de markt is heel slecht rond Facebook," zegt Brian Wieser, analist van Pivotal Research tegen de Fianancial Times. Beleggers hadden verwacht zeer snelle groei te zien, en die zien ze niet. De telefoon van HTC die helemaal draait rond Facebook is zo'n mislukking geworden dat hij vermoedelijk niet op de Europese markt komt. Maar ook nieuws van succesvollere andere bedrijven spelen een rol. Toen Yahoo Tumblr kocht daalde het aandeel Facebook met 2 procent. "Dat slaat nergens op, want Facebook heeft geen last van die aanschaf" zegt een analist, "maar beleggers zijn nu eenmaal hun vertrouwen in Facebook kwijt, en dat telt alles." En soortgelijke val volgde op de aankondiging van game-maker Zynga dat het een deel van het personeel gaat ontslaan. Heeft ook geen gevolgen voor of verband met Facebook, maar toch daalde het aandeel op dat bericht 2 procent. Kortom: Facebook kan op de beurs geen goed meer doen. Het aandeel kwam als beurslieveling in mei 2012 op de markt voor 38 dollar. Inmiddels is het 22,97, ofwel veertig procent minder

Bron(nen):   Financial Times      

5 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Dead Silence

    Je moet wel heel, maar dan ook wel heel erg dom zijn als je hierin gelooft. En het aandeel zal uiteindelijk naar 5 dollar gaan. Let maar op. En het erge is dat natuurlijk veel overheidsbeleggers, bijv. bij gemeenten hier kapitaal hebben laten verdampen, onder de noemer “ik kan toch niet achterblijven”.

  2. JOHNN

    Ik heb helemaal geen verstand van beleggen, maar bij de beursgang heb ik al voorzien dat het een luchtbel zou blijken. Sneu voor de ‘believers’. Er komt niet zomaar een tweede Microsoft of Apple, de treffers zijn maar eens per decennium, de rest zijn snelle groeiers en vrij vallende dalers.

  3. André Somers

    Kwam als beurslieveling op de markt? Echt niet! Het aandeel was gehyped voor de beursintroductie, maar donderde daarna al heel snel naar beneden. De koers van de introductiedag heeft het aandeel nooit meer gehaald. Hoezo ben je dan een beurslieveling?

  4. hector

    Bij beleggen telt maar 1 ding: wat is het businessmodel van het bedrijf? En dat had Facebook helemaal niet. Elk account werd gewoon gewaardeerd op 100 dollar, los van de vraag waar dat op gebaseerd was. Geen enkel account had nl daadwerkelijk geld opgebracht. Luchtfietserij over privegegevens van echte mensen en meer van die onzin. En hoe Facebook geld moest gaan verdienen aan die accounts, die vraag werd al helemaal niet gesteld. Dat zou “vanzelf” gaan. Jaja.

Reacties niet toegestaan