Winkels worden pretparken

Het is straks gedaan met de rijen schappen vol computerspelletjes en apparaten in de 340 winkels die Walt Disney in de Verenigde Staten en Europa heeft. De winkels worden ingrijpend verbouwd tot een soort kleine pretparken. Dat zal per winkel circa 1 miljoen dollar gaan kosten.
De Disney Stores gaan straks Imagination Park heten en komen vol te staan met interactieve spelletjes en attracties. Kinderen kunnen filmfragmenten van hun keuze bekijken, deelnemen aan karaokewedstrijden en chatten met Disney-sterren. Het is de bedoeling dat kinderen vaker willen komen en langer blijven, wat de verkopen omhoog moet jagen.
"Dit werkt alleen als het een evenement is," zegt de directeur van de Disney-winkels. Aan de beslissing is volgens The New York Times intensieve interne discussie vooraf gegaan. Sommige directieleden vrezen dat ouders de winkels zullen gebruiken als centra voor kinderopvang.
De aanpak verraadt de invloed van Steve Jobs, de Apple-topman, die ook zitting heeft in de raad van bestuur van Disney. De Imagination Parks zijn geïnspireerd op de ervaringen met de zeer succesvolle Apple Stores. Disney heeft al geëxperimenteerd met een proefwinkel en heeft ook plannen om in Londen aan Times Square een grote flagship store te openen. De eerste nieuwe winkels moeten in mei hun deuren openen. Madrid krijgt waarschijnlijk de Europese primeur.

Bron(nen):   The New York Times