Van wiskunde word je ongelukkig

Gisteren was er veel aandacht voor de schoolprestaties in verschillende landen gemeten in het hoog aangeschreven PISA-rapport. Maar in dat rapport staat nog een detail dat de moeite van het noemen waard is. Hoe gelukkig zijn kinderen in verschillende landen in school. En dan blijkt er een omgekeerde relatie tussen bedrevenheid in wiskunde en geluk. In landen waar de kinderen hoog scoren bij meetkunde scoren de kinderen laag bij geluk. Indonesie scoort bijna het laagste bij wiskunde, maar het hoogst bij geluk in school. Zuid Korea heeft zeer goede resultaten bij wiskunde, maar de kinderen zijn ongelukkig in school.

Ook Nederland scoort heel redelijk bij wiskunde, maar tamelijk laag bij geluk.

 

Bron(nen):   The Atlantic      

3 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Dead Silence

    Logisch, want als je goed bent in wiskunde, dan ben je een nerd, val je buiten de boot en steek je boven de rest uit. Dat wordt niet geaccepteerd hetgeen kan leiden tot uitsluiting en een ongelukkig gevoel tot gevolg. Ik zie enige correlatie en spreek uit ervaring.

  2. e. de koning

    Totale onzin. Dit zegt meer over de wiskundige kennis (of liever statistische) kennis van de auteur dan over de relatie tussen geluk en wiskunde. Hongkong en Singapore staan relatief hoog. Finland wat meer noordelijke landen staan laag. In noordelijke landen is de gelukbeleving sowieso niet zo gunstig vergeleken met de zuidelijke landen. (zonlicht?)

  3. Steven ten Brinke

    Het gaat hier slechts om correlaties. Je kunt er geen conclusies uit trekken, daarvoor moet je de verklarende factoren kennen.

Reacties niet toegestaan