Perfectie is uit en apart is in op de catwalk. Een model moet vooral anders zijn. Geen lange blonde haren, uitgemergeld lichaam en standaard mooi gezichtje, maar funky kapsels, tattoo's en een maatje meer.
Dat is het beeld dat afgelopen week naar voren kwam tijdens de Fashion Week in New York. De trend wordt vermoedelijk doorgezet in de andere Fashion Weeks, zoals die van volgende week in Londen. Bedrijven variërend van Alexander McQueen en Yves Saint Laurent tot M&S en Debenhams kiezen vaak voor een diverse groep modellen met aparte kenmerken en meer rondingen.
De trend lijkt voort te komen uit de behoefte van vrouwen om uniek te zijn. Ze zijn zat van kuddegedrag en massaproductie. Ze willen een eigen stijl en zijn op zoek naar rolmodellen met attitude, flair en persoonlijkheid. Daarnaast speelt wellicht de populariteit van streetfashion en fashionbloggers een rol. Zo houden bloggers vooral van de kunststudent meets festivalganger look.
Steeds meer modellen zijn in het bezit van zo'n onconventioneel uiterlijk. Sommigen hebben dikke wenkbrauwen, anderen een forse spleet tussen hun tanden (foto). Weer een groep kiest voor aparte kapsels, tatoeages of heeft net iets rondere vormen.
Er is zelfs een speciaal modellenbureau opgericht, Anti-Agency. Dit bedrijf gaat op zoek naar zogenaamde anti-modellen, die het goed doen op de catwalk. Zulke modellen zouden veel beter in staat zijn om de inspiratie en creativiteit achter een collectie over te dragen.
Nog steeds zijn veel modellen extreem dun en standaard knap, maar toch is er een duidelijke trend zichtbaar naar meer diversiteit en eigenzinnigheid.
Bron(nen): Guardian