Zijn de Neanderthalers uitgestorven door…konijnen

Tot nu is was er geen theorie waarom de Neanderthalers neergingen, terwijl wij, of althans onze voorgangers, opkwamen. Er is er nu wel een. Dat stelt wetenschapper John Fa van de 'Durrell Wildlife Conservation Trust'. Hij liet zijn onderzoek publiceren in de Journal of Human Evolution. Hij vergelijkt de botten en botjes die zijn gevonden in en rond de rustplaatsen van primaten als Neanderthalers en mensachtigen. Hij constateert dat in de vroegere periode vooral botten van herten worden gevonden en andere grotere dieren. Maar vanaf 30.000 jaar geleden zijn er veel minder herten en veel meer konijnen. Kennelijk veroorzaakte iets dat de herstenstand terugliep en de kleine knaagdieren een opmars beleefden. De lompe Neanderthalers waren goed in hertenjagen, maar niet slim genoeg om die kleine diertjes te vangen. De homo sapiens was dat wel. En zo werden wij de heersers van de aarde. Dankzij konijnen.

Bron(nen):   The Atlantic

1. Karel Kritisch

Zou je denken?? SAS-Survivalboek: Maar ook een inzicht in wat het menselijk lichaam nodig heeft, is
    onontbeerlijk in overlevingssituaties. De archieven van de Hudson Bay
    Company, die aan de basis lag van de vorming van Canada, bezit
    verschillende rapporten over trappers die de hongerdood stierven
    alhoewel ze elke dag konijn te eten hadden. Konijnen bevatten weinig vet en vitaminen die voor de mens onontbeerlijk
    zijn. De mens spreekt dan ook zijn eigen vet- en vitaminereserves aan
    om het konijnenvlees te verteren en deze worden vervolgens in de
    uitwerpselen afgescheiden. Als ze niet worden vervangen, dan verzwakt de
    mens en krijg die vitaminegebrek. Als er meer konijn wordt gegeten,
    verergert de toestand. De trappers aten zichzelf letterlijk dood,
    terwijl het eten van de beschikbare vegetatie hun leven had kunnen
    redden.

2. knier

Nog afgezien van het konijnen eiwit verhaal van Karel,wat trouwens klopt als een bus,kan een dergelijk dom verhaal alleen maar van een nogal onbenullige wetenschapper afkomstig zijn,een konijn is ten alle tijden makkelijker te vangen als een hert/ree,ook in die tijd,met de toen der tijd beschikbare tool’s.

• physing

Maar, zoals we weten van de helden van Monty Python, hadden konijnen vroeger gemene tanden en moordden zo een half dozijn krijgers uit.

(in antwoord op knier)