6 dieettips voor lager risico op kanker

Volgens wetenschappers kunnen de 6 onderstaande richtlijnen het risico op kanker verminderen. De schrijvers merken op dat de richtlijnen zijn opgesteld door het Physicians Committee for Responsible Medicine (PCRM), een comité dat voorstander is van plantaardig voedsel, maar dat ook onafhankelijke diëtisten en artsen de richtlijnen plausibel vinden. 1. Eet meer groente en fruit, vooral bladgroen - Dit kan volgens de richtlijnen helpen tegen kanker in het algemeen. Ook volgens een arts van de Johns Hopkins Universiteit in Baltimore is het "evident dat een plantaardig dieet het risico op kanker en hart- en vaatziekten vermindert". Groente en fruit bevatten beschermende stoffen 2. Eet meer soya-producten - Zowel het risico op borstkanker als het terugkeren ervan wordt verminderd als men tofu, tempeh en soyabonen eet en helemaal als het ter vervanging van rood vlees wordt gebruikt 3. Vermijd of verminder het gebruik van zuivel - Dat vermindert het risico op prostaatkanker. Onderzoek heeft dit uitgewezen. Calcium is waarschijnlijk de boosdoener. Uit onderzoek blijkt ook dat het het risico op darmkanker kan verminderen 4. Vermijd of verminder het gebruik van alcohol - Daarmee heb je onder andere minder kans op mond- keel- strottenhoofd- slokdarm- darm- en borstkanker. 1 glas per week vergroot het risico op mond- keel- en strottenhoofdkanker met 24%, 2 tot 3 glazen per dag vergroot het risico op darmkanker met 21%.  Over het algemeen wordt aangeraden: maximaal 2 glazen per dag voor een man, 1 voor een vrouw 5. Vermijd rood vlees en bewerkte vleessoorten - En verminder daarmee de kans op darmkanker. Niet alleen dat, je loopt dan ook minder kans op hartziekten, beroertes en diabetes 6. Vermijd gegrild, gefrituurd en geroosterd vlees - Vooral tegen darm-, borst, prostaat, nier- en alvleesklierkanker. De kankerverwekkende heterocyclische amines, opgewekt bij verhitting, kunnen zelfs door de rook van het grillen overslaan op gegrilde groenten die geen heterocyclische amines aanmaken Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie komt 30% van de kankergevallen door een slecht dieet. De rest van de gevallen komt door vervuiling, roken en genetische aanleg.

Bron(nen):   Live Science      

3 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Vogelbeest

    Vermijd de meeste E-nummers, gebruik geen sauzen uit potjes en pakjes, kook je eigen eten vers. Dan wéét je wat er in zit.

    • Peter

      Dat weet je niet. Maakt ook weinig uit wat je eet. Gaat erom of je gezond bent. Gezond worden doe je al helemaal nooit. Je blijft zoals je geboren bent en het kan alleen maar erger worden. Afwijkingen kunnen je later fataal worden. De medische wetenschap snapt er nog helemaal niks van. Ik ken kettingrokers en alkoholisten die kerngezond verklaard zijn. Een kombinatie van die 2 zegt ook niks.
      Je wordt van buitenaf ook niet ziek, maar van binnenuit.
      Kanker zal ook nooit genezen worden, omdat het een geestelijke ziekte is en men aan symptoombestrijding doet.
      Dus zo’n landelijk onderzoekje zegt ook niet veel.
      Alsof ze er vroeg genoeg bij kunnen zijn.

      En aangezien iedereen anders is van geest kan iedereen anders eten. Ik zelf verdraag geen alkohol. Overigens van wiet moet ik ook niks hebben. Daar ben ik allergisch voor.
      Nee, heb dat nog nooit gerookt wel mee gerookt.

      Een mens leeft het beste als dier: eenzijdig voedsel.
      Bakteriën zitten niet alleen op of in vlees.

      (in antwoord op Vogelbeest)
  2. Peter

    4 is een gigantisch probleem voor veel mensen. De meeste mensen zijn alkoholist maar zeggen nog steeds dat ze heel gezond eten en zelfs dat bier gezond is.

Reacties niet toegestaan