In 2019 las 10 procent van de Australische scholieren nooit voor hun plezier. Drie jaar later is dat opgelopen naar maar liefst 53 procent. Meer dan de helft van de kinderen pakt dus simpelweg geen boek meer op in hun vrije tijd. En dat is niet het enige dat veranderd is.
Australische onderzoekers hebben ruim 14.000
jongeren gevolgd gedurende vier jaar, van 2019 tot 2022. Ze keken naar wat kinderen doen na hun schooltijd. Het resultaat? Een zorgwekkend beeld van hoe de coronapandemie de vrijetijdsbesteding van kinderen fundamenteel heeft veranderd.
Social media domineert alles
Het meest opvallende is de explosieve groei van social media. In 2019 gebruikte 26 procent van de kinderen dagelijks social media. In 2022 was dat gestegen naar maar liefst 85 procent. Dat is een verdrievoudiging in slechts drie jaar tijd. Terwijl andere activiteiten tijdelijk stegen tijdens lockdowns en daarna weer daalden, bleef social media alleen maar groeien.
De onderzoekers zagen dat meisjes meer tijd op social media doorbrengen dan jongens. Maar ook jongens zitten er massaal op. Wat vooral opvalt: het is de enige activiteit die consistent bleef stijgen, jaar na jaar, zonder ooit terug te vallen.
Sport, muziek en kunst verloren terrein
Naast lezen kelderden ook andere traditionele hobby's. Het aantal kinderen dat nooit aan kunst doet, steeg van 26 procent in 2019 naar 70 procent in 2022. Bij muziek ging het van 70 procent naar 85 procent. Sport liet ook een daling zien, al was die minder extreem.
Wat hierbij opvalt, is dat kinderen deze activiteiten niet alleen tijdens de pandemie opgaven, maar ook daarna niet meer oppakten. De tijdelijke lockdowns lijken dus blijvende schade te hebben aangericht in het activiteitenpatroon van jongeren.
Jongens lezen nog minder dan meisjes
Bij lezen zien de onderzoekers een extra zorgwekkende trend. In 2019 las nog 21 procent van de jongens dagelijks voor hun plezier. In 2022 was dat gezakt naar amper 2 (!) procent. Bij meisjes was de daling ook dramatisch: van 30 procent naar 5 procent.
Tegelijkertijd steeg het aantal jongens dat nooit leest van 15 procent naar 68 procent. Bij meisjes ging dat van 7 procent naar 39 procent. Jongens hebben het lezen dus vrijwel helemaal opgegeven.Dat zorgwekkende beeld is niet beperkt tot Australië, want ook in Nederland zijn vergelijkbare trends zichtbaar. In Nederland gebruikt maar liefst
9 op de 10 scholieren bijna dagelijks sociale media, waarbij meisjes (41 procent) vaker dan jongens (30 procent) aangeven dat dit ten koste gaat van hun tijd voor huiswerk en leren. Ook de
lees- en
sportcijfers in Nederland zijn steeds slechter.